LogiVille | “Innovatie is de motor van competitiviteit”

“Innovatie is de motor van competitiviteit”

15/12/2021 — minuten leestijd
Inzichten
MG 2982

Kurt Van Donink is voorzitter van Log!Ville. Als CEO van het Nike European Logistics Center (Nike ELC) in Laakdal staat hij aan het hoofd van een van Vlaanderens grootste logistieke bedrijven. Hij gelooft sterk in innovatie als krachtig middel om succesvol te blijven. Hij deelt hier zijn inzichten over innovatie in de logistiek en de rol die Log!Ville daarbij kan spelen.


" Innovatie maakt het verschil en zorgt ervoor dat een bedrijf succesvol kan blijven. Maar ik stel vast dat de logistieke sector in Vlaanderen niet de snelste is om te innoveren. Hij is nog maar weinig bezig met data mining, data analytics, machine learning, automatisering, cloud computing, enzovoort. Terwijl wie de nieuwe technologieën omarmt, aan concurrentiekracht wint. Die technologieën komen nu in een stroomversnelling. Log!Ville komt dus op tijd, want er bestond geen plek om ze zichtbaar te maken en inspiratie op te doen."

Log!Ville kan dus de hefboom zijn waardoor bedrijven sneller gaan innoveren. Weten dat iets bestaat is vaak onvoldoende om de stap te zetten. Een innovatieve technologie in actie zien verlaagt de drempel om erin te investeren.

Een technologie kan in een bepaalde sector al mainstream zijn en vrij algemeen toegepast worden, maar in de logistiek nog niet. Innovatie kan er dus ook in bestaan om een concept naar de logistieke sector te extrapoleren. Het feit dat Log!Ville een open en neutraal centrum is waar verschillende partners hun oplossingen tonen, is daarbij een voordeel.

Niet alleen de technologieën maar ook de markt evolueren snel. Het is dus een uitdaging om flexibel en snel in te spelen op nieuwe evoluties. Ik heb al vijf maal een meerjarenplan voor Nike ELC opgesteld. Dat voorziet telkens in een stappenplan. De eerste stap is altijd juist. En elke keer bleek de volgende niet meer relevant te zijn omdat de markt plots veranderde. In ons plan voor het schoenendistributiecentrum in Ham hadden we voorzien dat in 2023 10% van verkoop online zou zijn. Dat bleek een zware onderschatting: vandaag zitten we al op 30% online. De volgende jaren zal dat richting 50% gaan. Flexibel automatiseren laat je toe om sneller te schakelen.

Vroeger waren robots of cobots redelijk duur en hadden ze één enkele functie, want ze waren eigenlijk stand alone computers. Vandaag zijn ze flexibeler omdat zij hun orders krijgen via een zendertje dat de mechanische delen aanstuurt. Morgen zal 5G die flexibiliteit naar een nog hoger niveau brengen. Bedrijven moeten er echter van bewust zijn dat ‘meer robots’ leidt tot andere processen, andere vormen van automatisatie en andere synergieën tussen mens en machine.

Ver in de toekomst kijken kan nuttig zijn omdat het een richting aangeeft. Maar de echte toegevoegde waarde van Log!Ville ligt in het heden: weten wat er vandaag al bestaat en op korte termijn binnen een bedrijf te implementeren is, maakt het gemakkelijker om die ‘no regret move’ te doen.

Een andere reden waarom ik sterk geloof in Log!Ville is dat het niet alleen bedrijven dat extra duwtje kan geven om te innoveren, maar ook dat het de wisselwerking bevordert tussen bedrijven en ontwikkelaars. Logistieke bedrijven kunnen hen gemakkelijker hun noden kenbaar maken. Hierdoor kan een dynamiek van creativiteit ontstaan. Dat geldt trouwens ook voor de wisselwerking tussen ontwikkelaars onderling. Ik ben ervan overtuigd dat Log!Ville zich zal ontpoppen tot een plek van co-creatie waar nieuwe oplossingen voor de logistieke sector ontstaan.