LogiVille

Logflow en Robonext: “Logistiek ‘matcht’ zeer goed met Robotic Process Automation”

25/03/2022 — minuten leestijd
Co-creation
Co creation maart

Logflow is een specialist in re-engineering van operationele processen in hoofdzakelijk de logistiek. Robonext van zijn kant automatiseert administratieve processen. Beide zijn partners van Log!Ville maar kenden elkaar nog niet. Wij brachten elkaar samen en algauw ontdekten ze dat ze iets voor elkaar kunnen betekenen. Een samenwerking is in de maak.

Logflow

Logflow met zetel in Oostkamp is in 2000 opgericht door CEO Eric Vandenbussche. Zijn bedrijf gespecialiseerd in Business Process Re-engineering is inmiddels uitgegroeid tot een organisatie met ruim 50 ingenieurs. “Noem ons maar een logistiek architect die ondernemingen uit de logistiek – maar ook uit sectoren als automotive, voeding of textiel - helpt met het ontwerpen, plannen en implementeren van nieuwe processen. Dat gaat van design tot ‘go live’ en kan ook strategische of tactische luiken inhouden, zoals het kiezen van een nieuwe locatie, het herzien van de bedrijfslay-out, verbeteringstrajecten, enzovoort. Klanten zijn zowel kmo’s als multinationals”, legt hij uit. De kern van de dienstverlening ligt in IT- en automatisatieoplossingen voor de logistiek, maar steeds vaker ook voor de productie. Procesmatig zijn beide activiteiten trouwens steeds meer verbonden.

“Wat onze aanpak uniek in België maakt, is dat wij niet alleen strategisch advies geven – waar de ‘big four’ eindigen – maar ook de uitvoeringstrajecten uitstippelen en de realisatie van de projecten in goede banen leiden. Wat Logflow nog kenmerkt is dat we niet met freelance consultants werken maar met eigen specialisten. Zo kunnen we elk project beter als één multidisciplinair team benaderen”, voegt Eric Vandenbussche toe.

Robonext

Robonext is een zeer jong bedrijf uit Edegem: het werd in 2019 opgericht met als specialisatie het automatiseren van puur administratieve processen. Het startte met de drie oprichters maar telt inmiddels 20 medewerkers. Medeoprichter en Chief Strategy Officer Joris Van Ostaeyen: “Robotic Process Automation (RPA) is een innovatieve softwaretechnologie die organisaties uit de financiële wereld, de HR, de logistiek, enzovoort in staat stelt administratieve bedrijfsprocessen te automatiseren. Robots - virtuele collega’s - nemen de repetitieve acties van de werknemers over. Ze loggen in op applicaties, navigeren door gebruikersinterfaces, verplaatsen bestanden, kopiëren en plakken gegevens en maken berekeningen. Met RPA kan men in wezen taken automatiseren in elke toepassing die de werknemers gebruiken: SAP, Excel, CRM, webbrowsers, enzovoort. Doorgaans voeren de RPA-robots een groot aantal repetitieve taken uit die veel voorkomen, zoals het doorzoeken van records, het invullen van formulieren en het genereren van rapporten”.

“Robonext is een RPA-integrator. Wij werken met bestaande RPA platformen van de drie marktleiders: UIPath, Microsoft en Automation Anywhere. We maken met andere woorden de implementatie van RPA mogelijk door het ontwikkelen van de robots en het opleiden van de medewerkers”, legt hij uit.

“We stellen vast dat de toepassingsgebieden van RPA steeds breder zijn, zodat ons serviceaanbod de laatste drie jaren in een stroomversnelling raakte. De financiële sector was een van de eerste om RPA te implementeren, maar nu werken we ook voor de maakindustrie, de automotive, de logistiek en noem maar op. Daarbij zien we ook een toenemende convergentie van technologieën, zoals AI, voorspellingssystemen en chatboxen”, zegt Joris Van Ostaeyen.

Van ’as is’ tot ‘to be’

“We vertrekken van een ‘as is’-situatie om uit te monden bij een ‘to be’-situatie. Door de administratieve processen tegen het licht te houden, komen we vaak uit bij een ‘leanere’ organisatie en meer gestroomlijnde processen”, beklemtoont hij. Dat merkt ook Eric Vandenbussche in de logistiek: “Uit de analyse van de ‘as is’ merken we vaak dat operaties simpeler of anders kunnen georganiseerd worden en suggereren we een nieuwe organisatie van de flows, die we dan automatiseren”.

Logistiek ‘matcht’ overigens zeer goed met RPA: het gaat vaak om vaste, repetitieve taken waarbij veel documenten worden uitgewisseld. Een automatisering van de logistieke processen kan dus ook uitmonden op het automatiseren van de administratie ervan.

Co-creatie door samenwerking

“Logflow werkt als een architect. We ontwikkelen zelf geen eigen pakketten, maar zoeken naar de beste opties en oplossingen voor de klant, geval per geval. Lang hebben we de klemtoon op de operaties gelegd, maar steeds vaker merken we dat ook een re-engineering van de administratieve flows zich oplegt. Het is immers steeds moeilijker om logistiek personeel te vinden. Als we ook de administratieve taken automatiseren, kunnen de medewerkers zich meer toeleggen op bijvoorbeeld supervisie. RPA ligt echter volledig buiten onze ‘scope’. Een samenwerking met robonext kan dus zeker een win-win voor beide opleveren. Overigens: uit ervaring weten we dat wij bij onze klanten scoren als we goede partners van buiten onze core business aanbrengen”, zegt Eric Vandenbussche.

“De samenwerking kan ook leiden tot co-creatie”, voegt Joris Van Ostaeyen toe. “Bj de herziening van de werking van een bedrijf gaat vaak te weinig aandacht naar een herziening van de administratie. Robonext kan dus Logflow bijstaan bij het uittekenen van nieuwe administratieve processen ter ondersteuning van de automatisering van de logistieke operaties”.