LogiVille

Savoye - Peter de Henau: " Innovatie gaat verder dan alleen technologie"

24/01/2022 — minuten leestijd
Inzichten
Partners
Peter De Henau savoye WEB

Eén van de 18 innovatie Partners van Log!Ville is Savoye. Dit bedrijf is gespecialiseerd in geautomatiseerde intralogistieke systemen en software voor de supply chains. Het focust in ruime mate op orderverzameling, een activiteit die de laatste jaren in een technologische stroomversnelling raakte. Peter de Henau, CEO van Savoye Benelux, legt uit hoe zijn bedrijf hierop inspeelde en hoe innovatie hierbij een sleutelrol speelt.


Kunt u Savoye kort omschrijven?

Savoye, met hoofdzetel in Dijon, is een internationale ontwikkelaar en integrator van tailormade logistieke oplossingen. We dekken het hele spectrum van de supply chain af, van handmatige tot gerobotiseerde installaties over gemechaniseerde oplossingen. Daarnaast ontwikkelen we software voor order management, transport management en warehouse management. We beschikken over eigen (productie-)vestigingen in Frankrijk, de Verenigde Staten, China, de Benelux, Italië en sinds kort de Verenigde Arabische Emiraten.

Zo’n twee jaar geleden stippelde Savoye een nieuwe strategie uit, die zich op ‘Full Service’ richt. In dat kader werd beslist om onder één enkel merk mondiaal verder te groeien en om een sterkere lokale aanwezigheid uit te bouwen.

Hoe vertaalde zich dat in onze contreien?

Savoye was als jaren in de Benelux actief, maar nu hebben we een eigen vestiging in Breda, waar we een breed scala diensten en support aanbieden: consultancy, sales, system design, realisatie van projecten en customer service.

Op welke sectoren mikt u vooral?

We richten ons hoofdzakelijk op sectoren waarin veel orderpicking gebeurt: pharma, spare parts, e-commerce, voeding, FMCG, enzovoort. Eigenlijk tot alle sectoren waarin opslag en orderverzameling gecombineerd worden.

Welke zijn uw hoofdproducten?

De kern van het aanbod zijn systemen voor orderverzameling, zowel van het type Person-to-Goods (P2G) als van het type Goods-to-Person (G2P), en de aanverwante producten en systemen. We hebben het dus over conveyors, ergonomische picking stations, robot item picking, shuttlesystemen, miniloads en nu ook autonome mobiele robots, zoals de Haipick en de Fleexee.

In de opslag en behandeling van palletten bieden we 3D shuttlesystemen zoals de Magmatic en de Atlas 2D. Daarnaast integreren we de meer klassieke ASRS-systemen en layer- of case pick robotsystemen. En uiteraard sturen we al deze integratie aan met onze eigen WCS en WMS software.

Een andere van onze sterproducten de Jivaro. Het was de eerste automatische verpakkingsmachine op de markt met een hoogtereductie van de kartonnen dozen om minder lucht te vervoeren. Dit is beter voor zowel het milieu als voor de transportkosten.

Innovatie is in jullie activiteit bijzonder belangrijk. Wat is de benadering van Savoye?

Onze benadering is tweeledig. Aan de ene kant hechten we veel belang aan ‘incrementele’ innovatie – de R&D voor de verbetering van de eigen producten, bijvoorbeeld – en aan de andere leggen we ook de nadruk op ‘disruptie’ innovatie, zoals de robots. Die laatste gebeurt vaak via de samenwerking met specialisten in een bepaald type product. De samenwerking met Hai Robotics voor de Haipick is daar een goed voorbeeld van.

Deze tweeledige benadering is onder meer ingegeven door het feit dat de technologie in de logistiek een enorme stroomversnelling kent. Door die dynamiek wordt het moeilijk voor de klanten om de juiste keuzes te maken. Daarom wordt een factor als schaalbaarheid – het meegroeien in opslagcapaciteit of ‘throughput’ - steeds belangrijker. Innovatie gaat dus verder dan technologie. Het gaat ook om innovatieve oplossingen en diensten of business modellen, zoals Robots as a Service (RaaS). De basis blijft weliswaar de technologie. Maar hoe benut je de technologie optimaal? Daar ligt ook een flinke portie innovatie.

Welke rol kan Log!Ville hierbij spelen?

We zien Log!Ville als een goede plek om die innovatie naar buiten te brengen. Savoye heeft het voorbije jaar vijf innovaties op de markt gebracht. Een ervan – de Haipick – staat nu in het demonstratiecentrum opgesteld. Het is een vorm van wat ik ‘consultatieve’ marketing noem. Op een vakbeurs toon ik alleen mijn eigen producten. Maar hier kan ik de klanten meer bewust maken van de nood aan innovatie, omdat Log!Ville een veel breder platform is met meerdere aanbieders. Ik kan de klanten hier dus meer in de breedte wegwijs maken. In een dergelijke omgeving krijg ik anderzijds ook meer input uit de markt. Door de contacten met de andere leveranciers kunnen ook samenwerkingen ontstaan die tot co-creatie kunnen leiden. In die zin zie ik Log!Ville dan ook als een marktaccelerator voor innovatie oplossingen.