Hét logistiek demonstratie en belevingscentrum

Tim Claessens (DHL Express Belux): “Verwachtingen van ‘Gen Z’ plaatsen logistieke sector voor grote uitdagingen”

5 minuten leestijd
DHL Express Tim Claessens

DHL publiceerde voor de zevende maal zijn Logistics Trend Radar. Dit tweejaarlijks rapport beschrijft 40 trends die de sector op korte en lange termijn zullen beïnvloeden. Uit deze 23 technologische en 17 sociale en zakelijke trends koos Tim Claessens, Sales Director bij DHL Express Belux, er drie uit: het toenemende gebruik van duurzame brandstoffen, de explosie van e-commerce uit China en de impact van de opkomende generatie werknemers op het bedrijfsbeleid.

Sinds de start in 2012 biedt het rapport een diepgaande analyse van logistieke trends, hun impact, progressie en bijbehorende uitdagingen en kansen. Voor elk van hen schetst het de voorspelde tijd tot invoering en hun impact op logistiek. “Uit die 40 trends koos ik er drie uit die vandaag al een uitdaging inhouden voor tal van logistieke bedrijven”, zegt Tim Claessens.

Duurzame brandstof

De decarbonisatie-trend vraagt om veranderingen in de hele toeleveringsketen. Deze trend zal naar verwachting versnellen, zeker nu regelgeving in voege treedt die het rapporteren van de CO2-voetafdruk van producten en diensten verplicht.

Elektrische voertuigen zijn vandaag al een duurzame oplossing voor het wegtransport. Dit geldt echter vooral voor bestelwagens en lichte vrachtwagens die korte tot middellange afstanden afleggen, omwille van de beperkte actieradius en lange oplaadtijden. De ontwikkeling van zwaardere elektrische vrachtwagens is wel aan het versnellen en in afwachting is HVO – een biodiesel op basis van afvalproducten – een werkbaar alternatief.

“De decarbonisatie van het wegvervoer is dus op zich geen al te grote uitdaging. Die van de luchtvaart, daarentegen, is wel enorm”, stelt Claessens. “Bij DHL, bijvoorbeeld, wordt 90% van de CO2-emissies voortgebracht door de vliegtuigen. Daarom zetten wij volop in op Sustainable Aviation Fuel (SAF), die net als HVO wordt geproduceerd uit biologische afvalproducten.”

Sustainable Aviation Fuel

SAF is een ‘drop in’ brandstof (red.: die geen veranderingen aan de vliegtuigmotoren vergt) die de CO2-emissies met ongeveer 80% verlaagt. De productie ervan is echter nog gering: in 2023 bedroeg ze zo’n 600 miljoen liter of 5.000 kiloton. Dat is het dubbele van de 300 miljoen liter in 2022, maar nog steeds amper goed voor 0,2% van de jaarlijkse vraag naar vliegtuigbrandstof.

“Vandaag is DHL de grootste afnemer wereldwijd van SAF. We willen er nog meer inzetten, maar om voldoende SAF te kunnen bekomen zijn goede afspraken met de producenten nodig. Daarom is het akkoord dat we onlangs voor onze operaties op Brussels Airport met Shell afsloten zo belangrijk: de deal, voor de periode van 1 jaar, omvat de levering van 25 kt SAF via een pijpleiding naar de luchthaven. Dit is wereldwijd vrij uniek”, voegt hij toe.

Risico op ‘trade off’

SAF is wel drie keer zo duur als kerosine, wat de vraag in de markt drukt. Vandaag is er voorlopig genoeg SAF beschikbaar, maar dat zal veranderen. Onder invloed van de ESG en de SBTI (Science Based Targets Initiative) zijn er steeds meer verladers die eindelijk mee zijn. Ook hun klanten – en zeker de millenials – verwachten dat de vervoerders duurzame brandstof inzetten. De vraag zal dus exponentieel stijgen.

“Deze stijging houdt een groot ‘trade off’-risico (red.: een situatie waarin je een keuze moet maken tussen twee of meer zaken die niet tegelijkertijd optimaal kunnen worden gerealiseerd). Onze Trend Radar waarschuwt er inderdaad voor dat de basisgrondstoffen uit afval – frituurolie, dierlijke vetten, biomassa, alcohol, ... – ontoereikend zullen zijn om de stijging van de productie aan te kunnen, zodat er alsnog voedingsgewassen worden aangewend. Dit kan gevolgen hebben voor de voedselzekerheid en kan leiden tot ontbossing, verlies van habitat en afname van de biodiversiteit”, stelt hij.

E-commerce uit Azië

“De tweede grote uitdaging die ik wil aankaarten, is de fenomenale groei van de e-commerce vanuit Azië en meer bepaald uit China. De volumes van TEMU, SheIn, TikTok Shop en andere handelaars stijgen buitenproportioneel. Dit brengt een gigantisch ‘compliance’-risico met zich mee. Er is veel namaak en vaak beantwoorden de producten niet aan onze veiligheidsnormen. Ook zijn er goederen die niet ethisch worden geproduceerd”, zegt Claessens.

“Veel jongeren zeggen dat ze duurzame producten willen kopen, maar hebben vaak geen probleem met deze praktijken. Voor de transporteurs – en de hele supply chain eigenlijk - groeit hierdoor het risico op aansprakelijkheidsproblemen. Wij verwachten dan ook dat de regelgeving strenger zal worden en dat er meer controles komen om dergelijke producten tegen te houden. Dit dreigt echter een impact te hebben op de toeleveringsketens in het algemeen”, klinkt het nog.

Andere verwachtingen

Claessens verwacht nog een andere evolutie op gebied van e-commerce of althans onder invloed ervan: “Gen-Z is het gewoon geworden om op B2C-platformen zonder veel moeite en formaliteiten te bestellen en vrijwel onmiddellijk te worden beleverd. Deze generatie komt nu in toenemende mate in managementfuncties. Dat zal een fundamentele invloed hebben op hoe bedrijven handel drijven en dus op de supply chains.”

“Ze willen niet meer bestellen en beleverd worden op de traditionele manier, maar verwachten B2B-platformen met gemakkelijke processen en weinig administratieve poespas – in de eigen taal -, onmiddellijk gegenereerde facturen, korte bezorgtijden en leveringen op het tijdsstip dat hén uitkomt. Voor de productie- en handelsbedrijven en hun logistieke partners zal dat grote gevolgen hebben”, stelt hij.

De B2C-sector zit hierin veel verder, maar de B2B zal mee moeten volgen. “Een grote uitdaging wordt het leveren op tijdsstippen die de klanten beslissen. Uw bestel- of vrachtwagen kan niet tegelijkertijd dinsdag om 10 uur leveren in Roeselare en Gent. Vervoerders zullen dus meer schaal moeten hebben om meer ladingen te kunnen consolideren. DHL Express heeft die schaal en wij rijden zo goed als altijd vol, maar voor kleinere spelers is de uitdaging groot”.

Spanningen tussen bedienden en arbeiders

Een derde trend die Claessens naar voren brengt is ‘Workforce Focus’. Deze verwijst naar het prioriteit geven aan de behoeften, wensen en het welzijn van werknemers als basis voor het succes van de organisatie.

Volgens hem zal Workforce Focus – een wereldwijd fenomeen - in alle sectoren de werkomstandigheden aanzienlijk veranderen. Dus ook in de logistiek. Jonge werknemers hebben inderdaad veel verwachtingen op gebied van ‘work-life balance’, ethiek, duurzaamheid, technologie (de juiste tools hebben om te werken), flexibiliteit enzovoort.

“Al deze verwachtingen inlossen is een uitdaging, zeker omdat sommige ervan zelfs tot conflicten kunnen leiden. Neem flexibiliteit: bedienden verwachten dat ze vaak thuis mogen werken. Voor een arbeider – een magazijnier, een chauffeur, een koerier – is thuiswerk per definitie uitgesloten. Dat kan tot spanningen tussen beide groepen leiden.”

‘Transformationeel leadership’

De nieuwe generatie heeft niet alleen meer verwachtingen, zij is ook assertiever. Het wordt voor de bedrijfsleider moeilijker om werkmethodes op te leggen. Jongeren verwachten dat men ze uitlegt waarom iets zo of zo moet gebeuren. Ze verwachten ook dat ze input kunnen geven. Er is dus een cultuuromslag nodig om over te schakelen van een taakgerichte of managementgerichte cultuur naar een cultuur die prioriteit geeft aan de behoeften en het welzijn van werknemers.

“Maar het evenwicht zoeken tussen het centraal stellen van werknemers enerzijds en andere waarden zoals effectiviteit en productiviteit anderzijds kan, vooral in Operations, een hele uitdaging zijn. Daarom zal naar verwachting ‘transformationeel leadership’ steeds meer ingang vinden en stilaan de norm worden. Tenzij in geval van crisis, natuurlijk”, zegt hij tot slot.

De DHL Logistics Trend Radar 7.0 is beschikbaar als interactieve website op www.dhl.com/logistics-trend-radar. U kunt daar ook een PDF-versie downloaden.

DHL Express

Wilt u meer te weten komen over de Innovation partner? Click dan op de volgende link voor meer informatie over DHL Express.