Danny Van Himste (DHL): “Innoveren, maar steeds met de voeten op de grond”
Sinds kort is DHL partner van Log!Ville. Het bedrijf stelt er zijn vermaarde Trend Radar voor, alsook een aantal innovaties die het samen met partners ontwikkelde. “Wij geloven sterk in samenwerking en kruisbestuiving als accelerator voor de ontwikkeling van innovatieve oplossingen. Log!Ville is hier een perfecte omgeving voor”, zegt Danny Van Himste, CEO van DHL Express BeLux, voorzitter van VIL en vicevoorzitter van Log!Ville
DHL, een onderdeel van Deutsche Post Group, is wereldwijd marktleider in de sector transport en logistiek. Vandaag telt het bedrijf maar liefst 395.000 medewerkers in 220 landen. Het telt zes divisies: Express, Parcel, eCommerce Solutions, Global Forwarding, Freight en Supply Chain. DHL staat ervoor bekend dat het structureel en intensief investeert in innovatie en trendonderzoek.
Hoe belangrijk is innovatie voor DHL?
Innovatie zit ingebakken in de filosofie van de groep. We beschouwen dat ze essentieel is voor de logistiek en de toeleveringsketen. Voortdurende innovatie maakt deel uit van ons DNA om tastbare waarde op lange termijn voor onze klanten te creëren. Er is altijd een betere manier om te werken, te plannen, te implementeren en te delen. Met innovatieve hulpmiddelen en nieuwe benaderingen helpen we hen een concurrentievoordeel uit te bouwen en hun impact op het milieu en het klimaat te verminderen.
Als marktleider zijn we het ons verplicht om een voortrekkersrol in de logistieke sector te spelen en structureel te investeren in trendonderzoek en ontwikkeling van oplossingen. Innoveren om te innoveren is echter aan ons niet besteed: innovatie is pas interessant als ze de ‘customer check’ doorstaat. Met andere woorden: wij geloven in ‘dingen anders doen’ maar innoveren steeds met de voeten op de grond.
Wij beschouwen ook dat samenwerking essentieel is om innovatie te accelereren en te implementeren. Dat doen we door klanten, onderzoeks- en kennisinstellingen, industriële partners en onze logistieke experts samen te brengen. Dat gebeurt onder meer in de DHL Innovation Centers.
Wat zijn dat?
DHL Innovation Centers zijn plekken gewijd aan logistieke visies, trends en oplossingen waar die partners en DHL-experts samenkomen om diep te duiken in de logistiek van vandaag, morgen en overmorgen. Wij hebben er inmiddels vier wereldwijd. De eerste, in Bonn, opende zijn deuren in 2007. Nadien volgden Singapore, Chicago en Dubai. Net als in Log!Ville tonen we er hoe innovatieprojecten, technologieën en oplossingen een impact kunnen hebben en nieuwe manieren van werken kunnen inspireren.
Die innovatiecentra hebben vier kernactiviteiten. Ten eerste organiseren we er workshops in een inspirerende omgeving. In onze vergaderfaciliteiten brainstormen we met klanten, partners en innovatieve denkers om oplossingen te verzamelen en te onderzoeken. We bespreken uitdagingen waarvoor klanten staan – en daarin gaan we zo breed mogelijk - en bekijken welke oplossingen toepasbaar zijn.
Ten tweede organiseren we in de centra rondleidingen om een aantal oplossingen die we ontwikkelen – meestal met partners – te tonen en te laten beleven. Deze moeten inspiratie stimuleren en bedrijven bewust maken dat sommige toepassingen hen daadwerkelijk kunnen helpen.
Een derde activiteit is het organiseren van innovatieve events. Rond bepaalde thema’s – zoals Internet of Things, artificiële intelligentie, duurzaamheid, veiligheid enzovoort – gaan we samen met industriële leiders, strategen, innovators en futuristen de diepte in.
En de vierde is kennisdiffusie. Dat doen we met de publicatie van nieuwsbrieven, white papers of onze inmiddels welbekende tweejaarlijkse ‘Trend Radar’. Onlangs is de zesde editie uitgebracht.
Eigenlijk zijn er veel overeenkomsten met Log!Ville?
Ja, in die zin dat de Innovation Centers van DHL de sector via kennisdeling en demonstraties willen inspireren en stimuleren. Er is wel een verschil: ze zijn ‘gesloten’ centra terwijl Log!Ville een ‘open’ centrum is. Als DHL willen we vooral onze klanten vooruithelpen, terwijl Log!Ville breder gaat: het is een initiatief van VIL, dat per definitie een zo breed mogelijk publiek wil bereiken om de hele sector ten dienste te staan.
Waarom is DHL dan partner geworden van Log!Ville?
Zoals ik eerder zei, zijn we als marktleider het ons verplicht om een voortrekkersrol in de logistieke sector te spelen. Daar hoort kennisdiffusie bij en willen we de sector in zijn geheel inspireren als een soort innovatie-ambassadeur. In onze booth stellen we dan ook een aantal innovaties voor die we vanuit Bonn lieten overkomen en die we breder bekend willen maken. Daarnaast willen we ook startups inspireren en mogelijk samen met hen co-creatieprojecten opzetten.
Wat stelt DHL voor in zijn booth?
Ten eerste stellen we onze Trend Radar voor, op een zeer interactieve manier. Deze biedt een overzicht van 40 belangrijke trends waarvan we verwachten dat ze de logistieke sector de komende vijf tot tien jaar gaan beïnvloeden. De Trend Radar is dus een dynamische en strategische prognosetool voor logistieke professionals, wat perfect past in een omgeving als Log!Ville.
Daarnaast stellen we een automatisch dimensioneringssysteem om de ideale verpakking van een zending te kiezen in functie van het volumetrische gewicht. Deze tool, samen met een partner ontwikkeld, wordt niet alleen gebruikt om zo weinig mogelijk lucht te vervoeren maar ook om de laadvolumes en de beladingsgraad van vliegtuigen, vrachtwagens en bestelwagens te optimaliseren.
In mei worden nog twee andere innovaties geïnstalleerd. De eerste is een 3D-bril om luchtvrachtcontainers zo optimaal mogelijk te laden. Deze oplossing werkt nog beter dan het scannen. Wij gebruiken ze al intensief om personeel te trainen. De tweede is een herbruikbare verpakking voor paletten, een soort hoes waardoor we het gebruik van plastic folie vermijden. Ook deze oplossing hebben we samen met een partner ontwikkeld.
Werken jullie voor nieuwe oplossingen altijd met partners samen?
In ons streven naar innovatie steunen we zo goed als altijd op partners. Samenwerking leidt tot win-wins: DHL kan genieten van de specifieke kennis van de partner en voor de partner creëert DHL een draagvlak dat hem in staat stelt om zijn oplossingen sneller in de markt te zetten. Die filosofie sluit trouwens nauw aan bij het opzet van Log!Ville, dat onder meer co-creatie nastreeft.