The logistics demonstration and experience center

Guido Sluijsmans (NEXTdriver): “Data-gedreven coaching van de chauffeur houdt verbeterd rijgedrag beter vast”

4 minuten leestijd
Guido Sluijsmans NEXTdriver

Onlangs werd het Nederlandse bedrijf NEXTdriver Start2Scale-up Partner van LogiVille, nadat het eerder al themapartner was binnen het thema ‘Smart Vehicles’. Het is gespecialiseerd in rijgedragcoaching voor transportondernemingen. Door de chauffeurs digitaal te ondersteunen op basis van data over hun rijgedrag, kan het niet alleen hun brandstofverbruik doen dalen, maar ook het aantal schadegevallen. Guido Sluijsmans, CEO en medeoprichter stelt ons het bedrijf voor.

Hoe zijn NEXTdriver en het concept van rijgedragcoaching ontstaan?

NEXTdriver is in 2015 opgericht. Het begon met een technologisch concept dat bij TNO in ontwikkeling was. In die tijd werd vastgesteld dat afleiding in het verkeer – zoals het gebruik van de smartphone – een steeds groter probleem werd voor de verkeersveiligheid.

Ik werkte bij TNO – een Nederlands technologisch onderzoeksinstituut dat kennis ontwikkelt en toepasbaar maakt voor bedrijven en overheden- eerder al samen met Jasper Pauwelussen, die later bij TomTom Telematics aan de slag ging. Oorspronkelijk werkten wij aan een AI-ondersteunde dashcam om het rijgedrag van vrachtwagenchauffeurs te observeren en te verbeteren, maar vrij snel hadden we door dat de markt niet klaar was voor een dergelijk systeem. Ook stelden we vast dat de transportbedrijven nog weinig deden met de data die voorhanden is.

We gooiden dus het roer om en begonnen data uit reeds geïnstalleerde boordcomputersystemen te gebruiken. Deze systemen registreren data over het rijgedrag, zoals snelheid, remmen, uitrollen, stationair draaien, cruise control-gebruik en zo meer. Deze data gebruiken we om de chauffeur te informeren en te coachen en zo langdurige gedragswijziging te realiseren.

Sensoren komen dus niet van pas om het rijgedrag te observeren?

Nee. Je hoeft geen sensoren in te bouwen om dat te doen. Data uit het FMS-systeem (de boordcomputer, dus) – en inmiddels ook de tachograaf – volstaan, onafgezien hun merk. NEXTdriver is ‘hardware agnostisch’. De bedrijven geven toestemming om de data in ons dataplatform te verwerken.

Aan de hand van die gegevens – en van de gestelde doelen van de werkgever – ontstaan verschillende scores die aan de chauffeur worden meegedeeld en waarmee de coach aan de slag kan gaan. Binnen twee weken kunnen wij al starten met het coachen van chauffeurs om een zuiniger en veiliger rijgedrag aan te brengen.

Waarom is coaching zo belangrijk?

In de sector worden veel opleidingen georganiseerd – bijvoorbeeld binnen het kader van de zogenaamd ‘Code 95’-verplichtingen – door onder meer de vrachtwagenconstructeurs en opleidingscentra. Hiermee wordt inderdaad een vermindering van het brandstofverbruik bereikt, maar men stelt ook vast dat de chauffeurs vrij snel hervallen in hun voormalig rijgedrag.

Voor ons is het belangrijk om de wijziging van het rijgedrag ‘vast te houden’. Hiervoor ondersteunen we de gedragsverandering niet alleen met data en technologie, maar dus ook en vooral door coaching in te zetten.

Hoe doen jullie dat in de praktijk?

Wij hebben een applicatie ontwikkeld waarmee de chauffeur wekelijks zijn scores te zien krijgt. Via korte chatberichten – wat zeer laagdrempelig is – kan de coach communiceren met de chauffeur en hem tips en tricks meegeven om die scores te verbeteren. Via de app kan de chauffeur ook informatie delen met de coach om bijvoorbeeld te duiden waarom zijn rijprestatie minder was. Misschien waren de (weers)omstandigheden slecht of schortte die week iets aan de planning.

In die chat is overigens een vertaalfunctie ingebouwd, waardoor de coach zijn berichten in de eigen taal intoetst en de chauffeur die in zijn eigen taal leest.

Wie doet de coaching?

Dat kan de interne coach van het bedrijf zelf zijn of, als het geen eigen coach heeft, die van NEXTdriver of een van zijn partners. In het eerste geval krijgt de coach alle tools van NEXTdriver ter beschikking. Dit platform bestaat uit een applicatie voor chauffeurs, een coaching portaal en een management portaal, inclusief allerlei communicatiemiddelen. De ervaring leert dat de coaches 75% sneller werken dankzij dit platform.

Als het bedrijf geen eigen coach heeft, kan het een beroep doen op de coachingpartners van NEXTdriver die jarenlange ervaring in het vak hebben. Die kunnen ook de taken tijdelijk overnemen van de bedrijfscoach wanneer die bijvoorbeeld op verlof is.

Hoe groot zijn de meetbare effecten?

De rijgedragscores verbeteren duurzaam met minimaal 5% tot zelfs 25%. In de meeste gevallen is dat tussen de 12 en de 15%. Het brandstofverbruik vermindert tussen de 3 en de 8%. Gemiddeld daalt het met 4,2%. Het vermijden van schade is moeilijker aantoonbaar, maar wij kunnen stellen dat coaching het aantal schadegevallen met tot wel 50% kan verminderen. Wij kennen een aantal bedrijven die kampten met een hoog aantal schadegevallen en die dreigden hogere verzekeringspremies te moeten betalen. Dankzij de inzet van NEXTdriver konden zij deze premieverhoging echter voorkomen.

Wat is jullie businessmodel?

NEXTdriver is een SaaS-bedrijf (Software as a Service). Voor een vast bedrag van 18 euro per chauffeur per maand krijgt het transportbedrijf toegang tot de chauffeurs-app, het managementportaal, het coachingportaal, de coaching zelf en een maandelijkse rapportage. Dit is uiteraard goedkoper als de onderneming zelf de coaching uitvoert, is het bedrag slechts 11 euro.

Is NEXTdriver ook in België beschikbaar?

Zeker. Wij hebben in België al een aantal mooie klanten, zoals Transport Van Praet en Remitrans. Wij zijn in Nederland gestart maar zijn inmiddels in Spanje, Duitsland, Denemarken, Roemenië en Slovakije. Ons team bestaat momenteel uit zo’n 12 mensen en in sommige landen werken we met partners samen.

Waarom werd NEXTdriver partner van LogiVille?

Tijdens een transportbeurs kwamen wij in contact met mensen van LogiVille en waren wij bekoord door het innovatieve karakter ervan. Vorig jaar namen we dan ook deel aan de themarondleidingen ‘Smart Vehicles’. De interesse voor NEXTdriver was groot en wij kwamen tot het inzicht dat LogiVille een mooie springplank voor de Belgische markt kon zijn. Daarom hebben wij besloten om Start2Scale-up partner te worden.

Overigens: op 19 juni organiseert NEXTdriver in LogiVille een informatie- en demonstratiesessie in samenwerking met de ERS-Academy Belgium en The Hazard Factory rond veiligheid, opleidingen en innovaties binnen de logistieke sector. Meer info vindt u op de NEXTdriver LinkedIn onder onze events.

NEXTdriver

Wil je meer te weten komen over deze Start2Scale partner? Lees alles over NEXTdriver via deze link.