The logistics demonstration and experience center

Karien Bergmans en Sander Huysmans (Essensium): “Slimme positionering maakt magazijnen veiliger én efficiënter”

4 minuten leestijd
Essensium

Essensium is sinds kort Innovation Partner van LogiVille. Het Leuvense bedrijf demonstreert er zijn geavanceerde indoor-positioneringssystemen. Die technologie verhoogt de veiligheid, precisie van de locatie én operationele efficiëntie van voertuigen in logistieke en industriële omgevingen. Karien Bergmans, Sales Director België & Internationaal, en Sander Huysmans, Head of Marketing, stellen ons het bedrijf voor en leggen uit waarom het partner werd van LogiVille.

Kunt u Essensium kort voorstellen?

Karien: Essensium is in 2005 ontstaan als een spin-off van imec, gespecialiseerd in de positionering van voertuigen en real-time lokalisatiesystemen(RTLS) in magazijnen en productieomgevingen. In twintig jaar tijd hebben we een enorme evolutie doorgemaakt. Waar we vroeger werkten met vaste ankers en sensoren in het gebouw, zit de intelligentie nu volledig op het voertuig zelf. Dat geldt voor heftrucks en reachtrucks, maar ook voor AMR’s, AGV’s en zelfs kuismachines.

We starten met een 3D-mapping van het magazijn of de productiehal. Met onze lasertechnologie brengen we elk detail van het gebouw in kaart: van muren en plafonds, rekken en machines tot alle andere vaste elementen. Dat model zetten we om in een digitale tweeling van het gebouw. In die digital twin kunnen klanten in real time volgen waar hun voertuigen zich bevinden.

Hoe gebeurt de positionering?

Karien: Ons Essensium Positioning System, of kortweg EPS, werkt met vision-technologie. Op elk voertuig plaatsen we een compacte blackbox met camera’s die 30 beelden per seconde analyseren. Die beelden worden voortdurend vergeleken met het 3D-model van het magazijn. Zo weten we precies waar het voertuig is, welke richting het uitgaat en hoe snel het rijdt. En dat met een nauwkeurigheid tot op twintig centimeter

De eerste toepassing daarvan is SafeTrack, een merkonafhankelijk veiligheidsassistentiesysteem dat botsingen voorkomt tussen magazijntrucks onderling of tussen voertuigen en mensen. Het systeem kent de positie, rijrichting en snelheid van elk voertuig en laat ze onderling communiceren. Als er een gevaarlijke situatie ontstaat krijgt de chauffeur een oranje alarm en vertraagt het voertuig tot 50% van zijn maximum snelheid. Wordt het alarm rood, dan gaat het voertuig over op kruipsnelheid. Dankzij een eigen ontwikkeld AI-model herkent het camerasysteem ook voetgangers en weet het precies of iemand veilig achter een barrière loopt of zich tussen de rekken bevindt. Zo vermijden we valse alarmen.

De verzamelde data in de digital twin biedt daarna inzichten. Klanten kunnen hun verkeersplannen optimaliseren, voorrangswegen afbakenen of snelheidszones instellen waarin voertuigen automatisch trager rijden.

Met RoboTrack breiden we diezelfde technologie uit naar autonome voertuigen zoals AMR’s en AGV’s. Autonome voertuigen kunnen dan communiceren met de rest van het vlootverkeer. Hiermee voorkomen we botsingen tussen bemande heftrucks en robots en verbeteren we de samenwerking tussen mens en machine.

Onlangs werden we gecontacteerd door een snelgroeiende AMR-fabrikant die merkte dat zijn klanten steeds meer botsingen rapporteerden tussen heftrucks en robots. Ons RTLS-systeem bood de oplossing: voertuigen kunnen rechtstreeks met elkaar communiceren, zonder tags of vaste infrastructuur. Wat cruciaal is voor hybride magazijnen.

Kan het EPS naast voertuigen en mensen ook de goederen lokaliseren?

Karien: Ja, dat is ons PalletTrack-systeem. We koppelen de blackbox met camera’s aan hoogte- en ladingsensoren, waardoor we de palletten nauwkeurig in het magazijn kunnen traceren. Een inbound pallet wordt gescand waardoor er een ‘virtual handshake’ ontstaat tussen pallet en heftruck. Aan de hand van de positie, de hoogte- de ladingssensor weten we exact waar in de rekken een pallet werd geplaatst of opgehaald.

Die nauwkeurige tracking voorkomt fouten, bijvoorbeeld dat een pallet per ongeluk aan de verkeerde laadkade terechtkomt. En dankzij de ladingsensor zien we bovendien hoeveel heftrucks geladen of leeg rondrijden, wat helpt om de workflow efficiënter te maken.

Tenslotte is ‘scanless warehousing’ mogelijk. Omdat we alle picks en drops aan de hand van die data automatisch in ons dashboard kunnen valideren, hoeft de pallet niet meer bij elke beweging te worden gescand. Dat levert een duidelijke efficiëntiewinst op.

In de logistiek beschouwen veel bedrijven dat efficiëntie belangrijker is dan veiligheid. Merken jullie dat ook?

Karien: Neen, voor de meeste van onze klanten is veiligheid de eerste prioriteit. Al moet ik zeggen dat de belangstelling voor PalletTrack de laatste tijd fors groeit. Overigens: draagt veiligheid bij aan een verbeterde efficiëntie. SafeTrack bijvoorbeeld heeft een ROI van minder dan 24 maanden. Chauffeurs rijden voorzichtiger en dat leidt tot 70% minder schadegevallen.

Veel hangt ook af van de sector waarin het bedrijf actief is. In de farma is er meer interesse voor SafeTrack omdat het over hoogwaardige producten gaat en schade erg kostbaar is. Bij bedrijven met laagwaardige goederen is de efficiëntiewinst vaak de belangrijkste drijfveer.

In welke markten en landen is Essensium actief?

Sander: Onze belangrijkste sectoren zijn farma, logistiek en industrie. Vooral in de industrie is het soms wat uitdagender omdat de omgeving complexer is, maar we hebben een grote ervaring opgebouwd, zodat een vloot van 100 voertuigen of meer geen probleem stelt.

Essensium is naast België fysiek aanwezig in Nederland, Frankrijk en het VK, maar we  hebben installaties over heel Europa. Nu staan ook de VS op onze agenda. Veel klanten zijn multinationals en zij verwachten dat we hen overal kunnen ondersteunen waar ze actief zijn.

Waarom is Essensium Innovation Partner van LogiVille geworden?

Twee jaar geleden hebben we deelgenomen aan de Thematour rond veiligheid en ergonomie en dat was een succes. Die mooie ‘match’ willen nu verder zetten. Essensium is een innovatief technologisch bedrijf, dus het past perfect binnen LogiVille. Nu kunnen we niet alleen SafeTrack, maar ook onze andere oplossingen tonen en demonstreren. We willen tonen dat we ‘futureproof’ zijn, zoals RobotTrack bijvoorbeeld bewijst.

Daarnaast willen we de markt laten weten dat we dankzij onze fysieke aanwezigheid in meerdere landen en met onze grote in-house R&D-afdeling grote internationale projecten aankunnen. Het netwerken is natuurlijk ook belangrijk: we zijn merkonafhankelijk en werken al met alle grote heftruckmerken in België, maar via LogiVille kunnen we onze samenwerking uitbreiden naar leveranciers van andere producten en diensten. Dat kan zelfs leiden tot co-creatie, wat een mooie bijkomstigheid is, ook al is dat niet ons primaire doel.

Essensium

Wil je meer te weten komen over deze Innovation Partner? Druk op deze link voor meer informatie.