The logistics demonstration and experience center

Nico Bogaerts (Pfizer): “Er is een groeiende nood aan mensen met andere vaardigheden en die evolutie versnelt”

6 minuten leestijd
Pfizer Nico Bogaerts

Vaak wordt bij de HR-problematiek in de logistiek gefocust op de magazijnen en de impact van automatisering en robotisering op de werknemers en hun profiel. Maar ook de organisatie van de logistiek is onderhevig aan grote evoluties. Denk bijvoorbeeld aan de impact van AI op het nemen van beslissingen of van de digitalisering van de communicatie op de werking van een organisatie. Nico Bogaerts, Global Customs & Compliance Lead bij Pfizer, deelt met ons zijn inzichten op die ontwikkelingen.

De aanwezigheid van Pfizer in België is aanzienlijk. De Amerikaanse farmagroep heeft er vier vestigingen. De meest bekende is de productiefaciliteit in Puurs – grootste van Pfizer in Europa en één van de grootste wereldwijd. Zij is gespecialiseerd in vaccins en injecteerbare geneesmiddelen. Zo’n 4.500 medewerkers produceren er 500 miljoen dosissen per jaar.

Er is ook een klinisch onderzoekscentrum in Anderlecht dat zich toelegt op vroege klinische studies. Het hoofdkantoor van Pfizer België Luxemburg in Brussel zorgt niet alleen voor de commercialisering en de marketing, maar ook voor de nodige vergunningen en certificaten bij de Belgische en Europese instanties. Last but not least is er het logistieke centrum in Zaventem, dat instaat voor de distributie van twee derde van de globale productiestromen van Pfizer naar 188 landen wereldwijd.

“Het logistieke centrum behandelt die producten niet fysiek – dat wordt in onderaanneming toevertrouwd aan gespecialiseerde logistieke dienstverleners – maar zorgt voor de coördinatie van de stromen wereldwijd. Wij hebben hier zo’n 200 à 250 medewerkers die instaan voor de customer service, de behandeling van de ‘master data’, de coördinatie van de transporten, het kwaliteitsmanagement, enzovoort. Wij zorgen er dus voor dat zo’n 250.000 paletten per schip, vliegtuig en vrachtwagen van de productiesites wereldwijd op hun eindbestemming geraken”, legt Nico Bogaerts uit. Het merendeel van die stromen passeert fysiek in België, maar de warehousing en crossdocking wordt dus aan externe partijen toevertrouwd.

Focus op ‘People and growth’

De productiesite in Puurs kreeg onlangs de ‘Factory of the Future’ award uit handen van Vlaams minister-president Matthias Diependaele. Daarbij speelde de combinatie van wetenschap en technologische innovatie een rol, maar ook die van een organisatie waarbinnen de mens centraal staat. “Binnen de hele Pfizer-groep – en dus ook in ons Logistics Center – ligt de focus op ‘people and growth’. Naast de technologie ligt de klemtoon dus op de mens en het aantrekken van de juiste profielen en het stimuleren van hun doorgroei, inclusief die van de nieuwe generatie, wat soms een uitdaging is”, zegt hij.

“Technologie vermindert het belang van de mens niet. Er is niet minder werk maar ander werk. Werknemers moeten hierop inspelen. Bij Pfizer kunnen medewerkers doorgroeien volgens vier trajecten, die grotendeels op maat worden uitgewerkt. Een eerste is de ‘vertical growth’, waarbij de medewerkers opwaarts binnen de organisatie groeit.

De tweede is ‘horizontal growth’, waarbij de medewerkers een bredere ervaring kan opdoen en meer variatie in zijn werk geniet. De derde is ‘diagonal growth’, waarbij de medewerker iets anders kan doen in een andere functie. En de vierde is ‘zigzag growth’ waarbij hij of zij zoveel mogelijk ervaring opdoet en breder kan gaan door zes maand tot twee jaar aan het werk te gaan in andere afdelingen of specialiteiten”, klinkt het verder.

“Dit laat toe om expertise in huis te houden en om tegelijkertijd aan de medewerker de mogelijkheid te geven om kennis en ervaring te vergaren. Deze concepten slaan aan, zeker bij de jonge mensen, die aan variatie en permanente groei nood hebben”.

Samenwerken met de onderwijsinstellingen

Voorafgaand aan dat doorgroeiproces is het natuurlijk zaak om de juiste talenten aan te trekken. “Er bestaan in België heel goede opleidingen op vlak van logistiek, maar ze sluiten niet noodzakelijk aan bij de vereisten van een gespecialiseerde tak als de farmalogistiek of aan die van nieuwe technologieën, die nieuwe ‘skills’ vragen”, stelt Nico Bogaerts.

Daarom is Pfizer met verschillende hogescholen en universiteiten een partnership aangegaan om de studie beter bij de nieuwe noden te laten aansluiten. “Zo hebben we bijvoorbeeld samen met de Thomas Moore Hogeschool een postgraduaat farmalogistiek uitgewerkt. Door samen te werken met onderwijsinstellingen helpen we ze opleidingen op te zetten die de juiste vaardigheden creëren en krijgen een betere toegang tot de ‘pool of talent’. Het is dus een win-win voor de scholen en voor de sector”, zegt hij nog.

Nieuwe technologie kunnen vatten en gebruiken

Er is immers nood aan mensen met andere skills en die evolutie trekt zich versneld door. “We hebben meer mensen nodig die nieuwe technologie kunnen vatten en gebruiken. De rol van de technologie en van de digitale ‘tools’ is inderdaad veel groter dan voordien. Neem de coördinatie van de logistiek. Vroeger gebeurde de communicatie met de logistieke partners hoofdzakelijk per e-mail. Vandaag is die communicatie grotendeels geautomatiseerd en gedigitaliseerd. E-mails worden nog gebruikt, maar dan voor het behandelen van uitzonderingen – exception based reporting – en het oplossen van problemen”.

Nico Bogaerts: “Een wereldwijde vlotte logistiek organiseren is immers moeilijker geworden door de geopolitieke situatie en de gevolgen ervan. Een voorbeeld: de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland hebben een impact op de organisatie van de luchttransporten van en naar Azië, omdat er rond Rusland moet worden gevlogen. Ook de toestand in het Midden-Oosten heeft een impact, bijvoorbeeld door de aanvallen van Houthirebellen op containerschepen in de Rode Zee. Ook ongevallen zoals de blokkering van het Suezkanaal of natuurrampen hebben een impact. De coördinatie van de transporten wordt dus steeds moeilijker en dynamischer, zodat je zoveel als mogelijk relevante data moet gebruiken om snelle beslissingen te nemen.”

Artificiële intelligentie is maar een deel van de oplossing

Volgens Bogaerts kan artificiële intelligentie daarbij helpen, maar hij relativeert onmiddellijk: “AI is maar een deel van de oplossing. Die kan helpen om op basis van véél historische data beslissingen te nemen voor regelmatige transporten. Om prompt te reageren op uitzonderingssituaties kun je aan AI-tools vragen om heel snel simulaties uit te voeren, maar de uiteindelijke beslissing moet een mens nog altijd nemen. Artificial Intelligence snapt niet alle aspecten van een problematiek en dus is een ‘human touch’ nodig.”

In complexe situaties kan AI de mens dus niet vervangen, maar wel helpen. “Ook dat heeft een impact op de profielen van de medewerkers. Je moet mensen aantrekken die voeling hebben met AI en die weten om te gaan met die nieuwe hulpmiddelen. En die weten hoe zij best over beslissingen en het ‘waarom’ kunnen communiceren. Er zijn vandaag veel meer data voorhanden dan vroeger, wat kan leiden tot beslissingen die beter zijn maar op het eerste gezicht niet zo logisch. Communicatie wordt zo een vaardigheid die nog belangrijker wordt dan in het verleden”, stelt hij.

De impact van duurzaamheid

Ook de focus op duurzaamheid zal een impact hebben op de logistiek en dus op de profielen van de medewerkers, meent Nico Bogaerts. Zo verschuift het transport van medicijnen steeds van het vliegtuig naar het zeeschip, dat meer klimaatvriendelijk is.

“Dat alleen vraagt om een andere expertise. Maar er zijn ook momenten dat je toch heel snel moet beslissen om een vracht per vliegtuig of per vrachtwagen te vervoeren. Er is dus ook kennis nodig van de principes van synchromodaliteit, waarbij je bij de keuze van de juiste transportmodus maakt in functie van duurzaamheid, kost en tijd.  In het Logistics Center passen wij synchromodaliteit als dusdanig niet toe – de keuze van de transportmodi wordt door regionale planningscentra genomen – maar hebben ons de principes ervan eigen gemaakt in de uitvoering van de logistieke operaties.”

Conclusie

Hoewel digitalisering, automatisering en AI een steeds grotere rol zullen spelen, blijft de menselijke factor cruciaal, zowel in monitoring, besluitvorming als in communicatie, concludeert Nico Bogaerts. “Je kunt de flows automatisch organiseren en ze vlotter maken, maar mensen zijn nog altijd nodig. Hun meerwaarde bestaat erin dat zij kunnen monitoren dat alles loopt als voorzien en dat zij bij ‘uitzonderingen’ de logistiek weer in goede banen kunnen leiden. Die meerwaarde zal het best tot uiting komen bij mensen die niet alleen over die nieuwe vaardigheden beschikken, maar ook weten en begrijpen wat ze doen en waarom dat ze dat doen. Dat is het profiel van de talenten van de toekomst.”

The Future of Work

Van 11 maart tot 26 juni staat LogiVille volledig in het teken van ‘The Future of Work’. Deze Thematour, met zes nieuwe partners, biedt een unieke inkijk in hoe digitalisering, automatisering en Artificial Intelligence (AI) de werkvloer van morgen vormgeven. Daarnaast spelen de veranderende verwachtingen van een nieuwe generatie werknemers, zoals Gen Z, een cruciale rol in de toekomst van werk.

Laat je inspireren door praktijkgerichte demonstraties en innovatieve toepassingen van toonaangevende partners en ontdek hoe jouw bedrijf klaar kan zijn voor ‘The Future of Work’!

Pfizer

Wil je meer te weten komen over onze Supporting partner? Voor meer informatie over Pfizer, klik hier.