Arnoud Koopmans (Sparck Technologies): “Carrying less air thanks to ‘fit-to-size’ packaging”
Sparck Technologies is een technologiebedrijf uit Drachten (Nederland) gespecialiseerd in automatisch ‘fit-to-size’ verpakken. Enkele maanden geleden werd het Start2Scale-up partner van Log!Ville. Arnoud Koopmans, International Sales Manager, stelt ons het bedrijf voor. Hij legt ook uit waarom nieuwe Europese regelgeving het verpakken op maat fors zal stimuleren.
Spark Technologies is Start2Scale-up partner, maar op zijn website meldt uw bedrijf trots dat het al 100 jaar bestaat. Hoe valt dat te rijmen?
Het klinkt inderdaad wat raar: een startup van 100 jaar oud. De voorganger van Sparck Technologies is in 1924 onder de naam HaDeWe opgericht, maar als maker van ‘klompenduplicatoren’. Heert de Wit pionierde door de klompenproductie dankzij contourfrezen te automatiseren. Nadien ontwikkelde het bedrijf verschillende andere geautomatiseerde oplossingen en specialiseerde het zich in post- en frankeermachines. Het werd in 1980 overgenomen door de Franse groep Neopost (nu Quadient), een specialist in postverzendingsoplossingen. In 2013 hebben we onze focus verlegd naar het ontwikkelen van machines voor op maat gemaakte dozen.
Toen Quadient in 2021 besloot zich meer op digitale oplossingen te richten, werden we verzelfstandigd en verkocht aan de Amsterdamse private equity Standard Investment. Zo werd Sparck Technologies geboren, als ontwikkelaar van innovatieve technologische oplossingen in de logistieke ketens.
Sparck Technologies wil zich dus niet beperken tot verpakkingsmachines?
Inderdaad. Vertrekkende vanuit onze expertise in de automatische verpakkingsmachines willen we complementaire oplossingen ontwikkelen. Zowel upstream met producten die bijvoorbeeld systemen zoals AutoStores integreren, als downstream met print-on-the-box systemen. Met andere woorden: oplossingen die in de periferie liggen van onze CVP-machines (red.: continuous variable packaging).
Wat zijn CVP-verpakkingsmachines?
Dat zijn machines die niet alleen automatisch maar ook op maat verpakken. Dit betekent dat de afmetingen van de te verpakken producten eerst met een 3D-scanner nauwkeurig worden vastgelegd en de kartonnen doos nadien er rondom heen wordt gevouwen, gesloten en desgevallend bedrukt. Elke doos is dus zo goed als uniek. In onze snelste machine kan om (maximaal) de 3,2 seconde telkens een andere doos worden gemaakt en de producten verpakt.
Deze technologie maakt het verpakken voor onze grootste groep klanten 8 tot 12 maal sneller dan handmatig achter een tafel (zo’n 350 dozen per uur tegenover 40 dozen per uur). Ze bespaart ook tot 30% karton en er wordt tot 50% minder lucht verpakt. Zelfs e-fulfilmentbedrijven onder onze klanten die al efficiënt verpakten, stellen vaak een volumevermindering van 35% vast.
Welke machines brengen jullie vandaag al op de markt?
We bieden twee volautomatische verpakkingsmachines aan: de CVP Impack en de CVP Everest. De eerste heeft een maximale capaciteit van 500 dozen per uur, de tweede een capaciteit van 1.100 dozen per uur.
De CVP Impack meet het product of de producten met de 3D-scanner en vouwt een lange strook karton helemaal rond de verzending, waarna de doos met tape wordt dichtgeplakt, gewogen en gelabeld voor verzending.
De CVP Everest werkt – na het meten – iets anders. De machine maakt en verlijmt eerst de twee onderste kanten van de doos rond de producten en voegt daarna een deksel erop, die eveneens gelijmd wordt. Het voordeel is dat de dozen kleiner kunnen zijn en dat de delen in parallel kunnen worden gemaakt. Zo kan het proces aanzienlijk versneld worden. Deze methode is dus ideaal voor bedrijven die zeer hoge verpakkingsvolumes hebben.
Er is nog een verschil: met onze CVP Everest kan de klant zowel een ‘pick to box’ als een ‘pick, then pack’ principe toepassen. Omdat de tray-creator en deksel-applicator van elkaar gescheiden zijn, kan de klant ervoor kiezen om ofwel de orders direct naar de machine te brengen voor verpakking inclusief deksel, of eerst de tray te maken en ergens anders in het magazijn de orders erin te plaatsen. Het deksel wordt dan nadien bevestigd.
De keuze tussen beide hangt dus af van de gewenste snelheid en flexibiliteit; en van de logistiekstrategie van het bedrijf.
Wat is het verschil tussen jullie machines en andere automatische verpakkingsmachines op maat?
Het grootste verschil is dat we het product (of producten als ze samen worden verpakt) eerst meten en dan de doos vormen, terwijl andere machines de afmetingen van het product uit de data in het WMS halen. Dat maakt ons systeem veel sneller: in 3,2 seconden is met de CVP Everest de doos al gemaakt (en 7 seconden met de Impack).
Een ander verschil is dat onze machines in 3D werken en veel andere in 1D. In dat laatste geval is het grondvlak steeds dezelfde en worden de zijkanten op maat gemaakt. Dit betekent dat met 1D-machines er toch nog lucht wordt vervoerd. Met de Packaging & Packaging Waste Regulation (PPWR) in het vooruitzicht is dat een nadeel.
Waarom?
De PPWR is een Europese regelgeving die niet alleen gericht is op het bevorderen van hergebruik en recycling van de verpakkingen, het optimaliseren van verpakkingsmaterialen of het verminderen van verpakkingsafval maar ook op het vermijden van onnodige oververpakkingen. Zo stelt artikel 21 van de PPWR dat een ‘drager’ (een pallet of een doos) maximaal 50% lege ruimte mag hebben. Het vermijden van lucht in een verpakking wordt dus binnenkort wettelijk verplicht. (NVDR: De PPWR zal naar verwachting eind dit jaar of begin 2025 definitief worden goedgekeurd en twaalf maanden na publicatie in werking treden).
Overigens: ook de CSRD – (Corporate Sustainability Reporting Directive, de richtlijn over het verplicht rapporteren over de duurzaamheidsimpact van de activiteiten van bedrijven op mens en milieu) speelt in het voordeel van ‘fit-to-size’ verpakken: als een doos uit 20% minder karton bestaat, daalt de CO2-impact van de doos. En als het volume van de doos kleiner is, kunnen in één trailer meer dozen worden vervoerd en daalt dus de CO2-uitstoot per doos van het transport. Door de CSRD zullen bedrijven een zo laag mogelijk CO2-voetafdruk willen rapporteren. Hoe kleiner de voetafdruk van hun supply chain, hoe beter ze bij hun opdrachtgevers en de investeerders zullen scoren.
Is op maat verpakken enkel nuttig voor e-commerce bedrijven?
Neen, zeker niet. Alle bedrijven die een verscheidenheid aan producten moeten verpakken komen in aanmerking, zeker als de bestellingen die ze verwerken variabel zijn. Nu is het zo dat ze voor hun producten talrijke standaarddozen in stock moeten hebben en ze die bij elke verpakkingshandeling uit de voorraadpositie moeten halen. Ik geef een voorbeeld: een groothandel in automotive-onderdelen verkoopt talrijke referenties van verschillende merken. Het is efficiënter om deze onderdelen op maat te verpakken dan die grote stocks specifieke verpakkingen te onderhouden.
Tot slot: waarom heeft Sparck Technologies ervoor gekozen om partner te worden van Log!Ville?
Log!Ville trok Sparck Technologies aan omdat dit platform zeer onderscheidend is. Het is uniek dat mensen uit de logistieke sector op één fysieke site talrijke innovaties en meerdere toekomstgerichte aspecten van hun activiteit kunnen ontdekken gedurende het hele jaar.
Log!Ville is ook een attractief alternatief voor vakbeurzen. In de meer dan 15 landen waar wij actief zijn nemen we aan beurzen deel – ook in België – maar we stellen vast dat wij hiermee niet altijd ons doelpubliek kunnen bereiken. Wat Log!Ville in België biedt, stelt Sparck Technologies niet alleen in staat om relevante professionals goed te bereiken, maar ook om dieper in te gaan op de materie. Wij ervaren ook dat Log!Ville een uitstekende plek is om – bijvoorbeeld tijdens events – te netwerken met de VIL-leden en de andere partners.
Wilt u zien hoe de CVP Impack en de CVP Everest van Sparck Technologies werken? Bekijk de onderstaande video voor een impressie.
Wilt u meer te weten komen over deze Start2Scale-up partner? Ontdek Sparck Technologies dan hier!