Hét logistiek demonstratie en belevingscentrum

België scoort zeer goed in Logistics Performance Index… maar kan beter

4 minuten leestijd

Voor het eerst sinds 2018 publiceerde de Wereldbank in april haar Logistics Performance Index (LPI). Dit is een benchmarkingrapport van de logistieke efficiëntie van alle landen ter wereld, vooral op gebied van internationale handel en verkeer. België scoort wederom zeer goed, maar toch daalt ons land van de derde naar de zevende plaats. De reden: verschillende landen zoals Singapore, Finland en Denemarken maakten meer vooruitgang.

De LPI is aan zijn zevende editie toe. Dit instrument is in het licht geroepen om nationale beleidsmakers en privébedrijven in staat te stellen om prioriteiten te identificeren voor het verbeteren van hun internationale handel en hun logistieke infrastructuur (vooral havens, luchthavens en multimodale knooppunten). De benchmark wordt opgesteld aan de hand van een bevraging van internationale logistieke operatoren, zoals expediteurs en expresvervoerders. De rangschikking wordt om de twee jaar gepubliceerd, maar het duurde deze keer wat langer, vanwege de COVID-crisis en de dramatische verstoring van de wereldwijde supply chains in de eerste helft van 2022.

De Wereldbank nam dit uitstel te baat om enkele methodologische aanpassingen door te voeren. Daarom zijn de resultaten van 2023 niet één op één vergelijkbaar met die van 2018. Toch blijven de scores bijzonder relevant.

Zes indicatoren

Elk land wordt beoordeeld (met een score op 5) op basis van zes indicatoren:

  1. De efficiëntie van de douane en het beheer van de douaneprocedures
  2. De kwaliteit van de handels- en transport-gerelateerde infrastructuur
  3. Het gemak waarmee men competitief geprijsde internationale zendingen kan bekomen
  4. De competentie en kwaliteit van de logistieke dienstverlening
  5. De mogelijkheid om zendingen digitaal op te volgen (track & trace)
  6. De frequentie waarin zendingen hun bestemming binnen de bepaalde of verwachte tijd bereiken

In 2018 eindigde België met een algemene score van 4,04 op de derde plaats in de LPI, na Duitsland (4,20) en Zweden (4,05). Daarna volgden Oostenrijk (4,03), Japan (4,03), Nederland (4,03), Singapore (4,00) en Denemarken (3,99).

Dit jaar wippen twee landen over Duitsland, de toenmalige nummer 1. De nieuwe koploper is Singapore (4,3), gevolgd door Finland (4,2). Denemarken, Duitsland, Nederland en Zwitserland delen de derde plaats (met 4,1). België deelt de vierde plaats met Canada, Hong Kong, Oostenrijk, de Verenigde Arabische Emiraten en Zweden.

thumbnail logistics insights LPI Scores Top 20 2023 bewerkt

Dat het moeilijk met 2018 te vergelijken is, is onder meer te wijten aan het feit dat de scores geen twee cijfers achter de komma tellen, maar één. Hierdoor zijn er meer ex-aequos.

Goed en minder goed nieuws

Voor alle zes de criteria behoort België tot de wereldtop. Tegenover 2018 verbetert ons land zijn scores in vijf van de zes gevallen, al wordt dat niet altijd beloond met plaatswinst. Enkele landen – en dan vooral Singapore en Finland – deden het nog beter.

Op twee van de zes criteria gaat België erop vooruit: de efficiëntie van de douane en douaneprocedures (van 3,66 naar 3,9) en de infrastructuur (3,98 naar 4,1). Hiermee schuiven we resp. van de 14e naar de 7e plaats en van de 14e naar de 9e plaats. Niettemin is er hier nog werk aan de winkel zeker als we op die twee punten tot de top 5 willen behoren.

België verliest voor twee indicatoren de eerste plaats: de kost van de internationale zendingen en de ‘timeliness’ (snel bereiken van de eindbestemming). In allebei de gevallen staan we nu op de vierde plaats, al doen we het scorematig zelfs beter op gebied van timeliness (van 4,05 naar 4,2). Op gebied van internationale zendingen is er een lichte terugval, van 3,99 naar 3,8.

België scoort nog beter op vlak van kwaliteit van de logistieke dienstverlening (van 4,13 naar 4,2) en toch verliezen we een plaats (van 2 naar 3).

Het grootste werkpunt voor België is de verbetering van de mogelijkheden tot track & tracing. Ons land blijft ter plekke trappelen (van 4,05 naar 4,0) maar verliest wel zeven plaatsen: we glijden af van de 9e naar de 16e plaats.

Ook bedrijven zijn aan zet

Volgens de Wereldbank kunnen de indicatoren in twee groepen worden onderverdeeld: drie waarop vooral de overheid grip heeft (douane, infrastructuur en competentie) en drie met betrekking tot de resultaten van de dienstverlening, waarin de bedrijven dus een rol te spelen hebben: tijdigheid, kost van de internationale zendingen en tracking & tracing.

Voor de federale en gewestelijke overheden in België is het dus alle hens aan dek om ons land op gebied van douane en infrastructuur in de top 5 te loodsen.

Voor de bedrijven zal het vooral zaak zijn om de score op gebied van track & trace op te krikken, want een 16e plaats is voor een land als het onze eigenlijk zeer teleurstellend. Het LPI-rapport gaat hier niet dieper op in, maar dit zou er kunnen op wijzen dat Belgische bedrijven een relatieve achterstand (tegenover de koplopers) hebben op gebied van digitalisering van hun werking. Hetzelfde geldt overigens voor een meer doorgedreven digitalisering van de douaneprocedures.

Conclusie

Ondanks een lichte terugval in de rangschikking (die mogelijk aan de licht gewijzigde methodologie te wijten is) blijft België stevig verankerd in de topgroep van beste logistieke landen ter wereld. Toch staan enkele signalen op oranje. Willen we de toekomst veilig stellen, dan moeten zowel de overheid als de bedrijven nog meer inzetten op digitalisering.

Het volledige rapport kunt u hier downloaden.

Link: https://lpi.worldbank.org/sites/default/files/2023-04/LPI_2023_report_with_layout.pdf