Hét logistiek demonstratie en belevingscentrum

Gilbert Wellemans (Zetes): “Auto-ID en tracering als basis voor optimalisatie van supply chains”

5 minuten leestijd
Gilbert Wellemans Zetes

Sinds deze maand is Zetes een van de Innovation Partners van Log!Ville. De Belgische groep is een topspeler op gebied van automatische identificatie en datacapture. Gilbert Wellemans, country manager voor België, legt uit hoe het bedrijf vanuit zijn core business – de tracering van producten – zijn scope uitbreidde naar een hele waaier oplossingen gericht op het optimaliseren van supply chain-processen.

Kunt u Zetes en zijn activiteiten kort omschrijven?

Zetes is een bedrijf dat gespecialiseerd is in automatische identificatie en dataverzameling, met name in de domeinen van traceerbaarheid en van supply chain optimalisatie. Het werd opgericht in 1984 – dit jaar 40 jaar geleden dus – in België en begon oorspronkelijk met oplossingen voor Auto-ID (automatische identificatie), zoals streepjescodes en RFID-technologieën, om bedrijven te helpen bij het verbeteren van hun logistieke processen.

In 1997 zette Zetes zijn eerste stappen in het buitenland, met name in Frankrijk, Nederland en Spanje. Inmiddels zijn wij met de afdeling’ Goods-ID’ actief in 17 landen en leveren we end-to-end-oplossingen waaronder track & trace, logistieke executie, handheld- en mobiele apparaten, identificatie en authenticatie van producten, en zo meer.

In 2000 werd de scope uitgebreid naar People-ID met geavanceerde oplossingen voor identificatie, beveiliging en toegangscontrole zoals e-ID, rijbewijzen, paspoorten, getrouwheidskaarten, identificatie van katten en honden, enzovoort. Wij hebben klanten in de hele wereld, onder meer in Afrika, Israël en Japan.

In 2005 ging Zetes naar de beurs en in 2017 is het bedrijf overgenomen door de Japanse technologiegroep Panasonic.

Leveren jullie hardware, software of allebei?

Allebei. We zijn begonnen met hardware, met name scanners voor de retail, maar vrij snel hebben we de activiteit uitgebreid naar software om eigen oplossingen te ontwikkelen. Om deze te versnellen heeft Zetes in 2016 zijn software-engineeringactiviteiten ondergebracht in ‘software factories’ in Barcelona en Madrid. Wij ontwikkelen dus hard- en software en zijn tevens actief als integrator.

Onze oplossingen kun je onderverdelen in zes grote domeinen:

  • Manufacturing, met Smart Factory voor het beheren van de ontvangst, opvolging en picking van producten in de maakindustrie);
  • Logistiek met ZetesMedea voor de optimalisatie van de warehousingprocessen;
  • Bezorging met ZetesChronos, een ‘proof of delivery’-software en real-time opvolging van goederen en voertuigen;
  • Packaging met ZetesAtlas, een pakket oplossingen voor identificatie, serialisatie en aggregatie van verpakkingen onder meer voor farma- en tabaksproducten;
  • Supply chain visibility met ZetesZeus, software voor tracking & tracing van producten en visibiliteit doorheen de hele supply chain, zowel upstream als downstream;
  • In-store execution met ZetesAthena, software voor stockbeheer in de winkel, click & collect en takenbeheer in de retail.

Een hele waaier producten, dus. Kunt u er twee uitpikken die relevant zijn voor de Log!Ville community?

Eigenlijk zijn ze allemaal relevant voor de community, maar ik zal er toch twee uitpikken.

Een eerste is ZetesMedea, een Warehouse Execution System (WES) dat bedrijven helpt bij het optimaliseren van magazijn- en logistieke processen. Het biedt functionaliteiten zoals voorraadbeheer, orderverwerking en picking, ondersteuning voor crossdocking, traceerbaarheid en nog meer. Hierbij wordt ook hardware ingezet zoals voice-picking, PDA’s, pick & put-to-light en nu ook steeds vaker smart glasses of autonome mobiele robots (AMR’s).  

Dit najaar lanceren we trouwens een AMR die niet alleen goederen of palletten van A naar B kan vervoeren, maar ook een stap verder gaat: het wordt een soort collaboratieve robot die ingezet wordt voor picking-toepassingen. Niet dat de robot zelf zal picken, maar hij zal wel de operator volgen. Als de pallet volledig is, vertrekt de robot autonoom naar de verzendingskade en komt er een nieuwe aan voor de volgende picking-opdrachten, zodat de operator zo weinig mogelijk tijd verliest. Binnen dat nieuw concept werken we samen met Optioryx, een Gentse startup gelanceerd in 2022. Dankzij AI worden de dozen op een pallet efficiënter – de zwaarste onderaan, bijvoorbeeld – en compacter gestapeld. Met deze AMR en het AI-gestuurd pickingproces zullen we het orderpicken 25 tot 50% optimaler maken.

ZetesMedea is als een modulair concept opgevat. Het pakket dient altijd als basis, maar de toepassingen zijn meestal ‘custom made’. Het is dus een schaalbare oplossing die kan worden aangepast aan specifieke behoeften. Overigens kan het interfacen met een WMS en ook worden geïntegreerd met andere bedrijfssystemen zoals een ERP, TMS of MES (Manufacturing Execution System).

Partner in de kijker illustratie in artikel zetesmedea

Wat is de tweede oplossing die u wilt uitlichten?

ZetesChronos werd zo’n 20 jaar geleden gelanceerd als een eenvoudige oplossing voor proof-of-delivery (POD) en track & trace, maar deze heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een meer geavanceerde oplossing. Ze maakt  gebruik maakt van mobiele technologieën (PDA’s, tablets, ‘bring your own device’) en datacapturering om realtime zichtbaarheid te garanderen en de volledige last-mile leveringsketen te beheren, van het moment van verzending tot de uiteindelijke aflevering bij de klant. Met deze software kan de chauffeur ook de optimale route kiezen in functie van de pakketten en een accurate ETA (Expected Time of Arrival) doorsturen.

Talrijke pakjes- en distributiebedrijven – zeer grote en ook kleinere – gebruiken vandaag ZetesChronos.

Met een brede waaier aan oplossingen hebt u een goed zicht op de markt. Is er een trend die u opvalt?

Wat mij opvalt is de comeback van de RFID technologie. De laatste tijd is er duidelijk opnieuw meer interesse voor. RFID is terug van weggeweest. Dat heeft te maken met het feit dat, onder meer door het personeelstekort, men steeds meer wil automatiseren. RFID-tags laten bijvoorbeeld toe om het scannen te vermijden, zodat het gemakkelijker is om robots in te zetten om palletten op te bouwen en te vervoeren. Ze kunnen ook bijvoorbeeld camera’s ‘triggeren’ om, voor de verzending, foto’s van een doos of pallet te maken. Ze kunnen tevens efficiënt worden ingezet voor ‘dock door’-controle om zeker te zijn dat de juiste pallet in de juiste vrachtwagen of container wordt geladen. Die trend zien we zeker in de retail en de groepagesector.

Waarom werd Zetes partner van Log!Ville?

Hoofdzakelijk omwille van de visibiliteit en de mogelijkheid om trends beter in de verf te zetten. Zetes neemt aan logistieke beurzen deel, maar deze zijn tijdrovend en duur, terwijl de visibiliteit niet altijd optimaal is. We hebben gezien hoe Log!Ville zich de afgelopen twee jaar een zeer positieve evolutie meemaakte, zowel op gebied van de getoonde oplossingen als dat van de events, die zeer informatief zijn. Het is dus een innovatieve omgeving die ideaal is om ons gamma te tonen en om er zelf inhoudelijk relevante events te organiseren. Wij nemen ons voor om dat maandelijks rond een thema te doen: Medea, Chronos, Atlas, connectivity binnen het warehouse, en zo verder. Deze events gericht op klanten en potentiële klanten zullen wel kleinschalig zijn, met maximum 25 à 30 deelnemers.

Daarbij komt nog dat we een groot gamma oplossingen hebben en wij ons dankzij Log!Ville beter kunnen profileren als een ‘one stop shop’.

Welke raad zou u geven om Log!Ville verder te verbeteren?

Houd Log!Ville ‘sexy’ voor de bezoekers. Het is een goed concept en de combinatie demo- en vergadercentrum is uitstekend. Er valt hier veel te ontdekken, van startups tot grote technologie-aanbieders. Misschien zouden er iets meer grote partners aangetrokken moeten worden.

Smart Vehicles

‘Smart Vehicles’ is van 29 april t.e.m. 27 juni 2024 het onderwerp van de nieuwe thematische rondleidingen in Log!Ville. Tijdens deze Thema Tours zal men de mogelijkheden verkennen om vrachtwagens en bestelwagens future-proof te maken. Denk hierbij aan autonoom rijden, veiligheids-en meetsensoren, telematica hardware, connectiviteit, batterij-elektrische stille leveringen, en nog meer.

Meer informatie leest u via de volgende pagina.