Hét logistiek demonstratie en belevingscentrum

Marc Meuris (Enfoil): “Flexibele en robuuste PV-folie op maat opent nieuwe mogelijkheden in de logistiek”

4 minuten leestijd

Begin juni werd de Start2Scale-up Avenue een partner rijker, met name Enfoil, een ontwikkelaar en producent van fotovoltaïsche folie die onder meer in de logistieke sector kan gebruikt worden. Omdat folie flexibel en robuust is – en op maat kan geproduceerd worden – zijn de toepassingsgebieden talrijk. “Mogelijk zal Log!Ville ons op weg zetten naar toepassingen die we nog eens niet vermoeden”, zegt CTO Marc Meuris (rechts op de foto).

Hoe en wanneer is Enfoil ontstaan?

Enfoil is een spin-out van Solliance, een Belgisch-Nederlands samenwerkingsverband dat in 2010 werd opgestart door imec, UHasselt en TNO. Het doel ervan was de ontwikkeling van dunne en flexibele PV-cellen, van de technologie om ze te interconnecteren en van het ‘mass customisation’ productieproces. Vandaag is de technologie matuur en beschikbaar, zodat de folie gecommercialiseerd kan worden. Daarvoor werd een klein jaar geleden Enfoil opgericht. Wij werken vanuit de campus EnergyVille op Thor Park in Genk en op termijn zullen we ook vanuit Eindhoven actief zijn. De drijvende krachten zijn CEO Dominique Coster (links op de foto), COO Bart Van Winkel en mezelf als CTO. Ik werk al 30 jaar bij imec als programmamanager, waarvan 14 jaar binnen Solliance.

Wat is het verschil tussen een klassiek zonnepaneel en de PV-folie van Enfoil?

Het grootste verschil is dat een zonnepaneel is gemaakt uit kristallijn materiaal en de folie uit CIGS, wat staat voor Koper, Indium, Gallium en Selenium. Een traditioneel PV-paneel heeft een rendement van zo’n 21%, die onze PV-folie zeer dicht benadert (17%). De film is niet alleen dunner (slechts 2 à 3 mm dik), lichter (2 kg/m²) en buigzaam (met een straal tot 10 cm), maar ook robuuster (men kan er zelfs over lopen). En de productie ervan is ongeveer 60% CO2-vriendelijker.

Waarin verschilt de folie van Enfoil met andere PV-films?

Op zich zijn PV-films niet uniek, maar ze worden doorgaans in standaardmaten geproduceerd. Het grote verschil bestaat hierin dat onze folie op maat – zowel in de lengte als in de breedte – kan geproduceerd worden. En omdat ze eenvoudig met elkaar verbonden kunnen worden, kunnen ze rollen van iedere gewenste lengte vormen. Ook halen we een efficiëntie van 17% terwijl sommige dunne film zonnepaneelvarianten maar 10-12% halen, gezien ze op organische materialen gebaseerd zijn.

Is de PV-folie van Enfoil nu marktklaar?

Ja, dankzij onder meer het feit dat wij binnen Solliance een methode hebben ontwikkeld om ze in massa aan te maken, met name via een ‘mass customisation’ productieproces. Dus werken we nu parallel aan de commercialisering en de opstart van de productie. In een eerste fase zal dat gebeuren bij TNO in Nederland, waar een prototype van een ‘mass customisation’ productielijn in opstart is. Met 10.000 m² per jaar is haar capaciteit voldoende voor de marktvalidatie, zowel wat betreft de technologie als de business cases van de verschillende applicaties. Daarna zullen we opschalen en een eigen productie-eenheid bouwen die een capaciteit van 100.000 m² en mogelijk zelfs 200.000 m² per jaar zal hebben.

Welke markten beoogt u vooral?

In eerste instantie die van de logistiek en de e-mobiliteit. In tweede instantie hebben we toepassingen voor ogen waarin het af- en oprollen van de folie een voordeel is, zoals tijdelijke toepassingen ten velde. Een derde markt is die van de dakpannen. Vlakke PV-dakpannen bestaan al, maar geen ‘traditionele’ gebogen dakpannen. Maar die markt is moeilijker dan verwacht omdat de bouwsector vrij conservatief is.

Past u de technologie al toe in de logistiek?

Voor een grote logistieke dienstverlener hebben we PV-strips op maat gemaakt die op een ISO-container tussen de ribben van het dak worden geplaatst. De opgewekte elektriciteit dient om een batterij van het monitoring- en track & trace-systeem continu van stroom te voorzien. Tot dan moest de batterij om de acht dagen opgeladen worden. In deze toepassing speelt overigens de robuustheid van de folie een grote rol omdat containers tijdens de overslag vaak ruw worden behandeld.

thumbnail S2s spotlight in tekst

Een andere toepassing waar we aan werken is de plaatsing van PV-folie op het dak van elektrische bestelwagens – hierbij speelt de buigzaamheid dan weer een rol – om de batterij van het voertuig te ondersteunen en de actieradius te verhogen of de laadcyclus te verkorten.

PV-films kunnen ook op het dak van een koeloplegger geplaatst worden om de batterij van een elektrisch koelaggregaat te ondersteunen door wat extra stroom te leveren. Helaas is het nog niet mogelijk om het aggregaat zelf volledig met PV-stroom te voorzien.

Nog een mogelijke toepassing is de combinatie van een batterij-elektrische trekker en een oplegger bedekt met PV-folie. De stroom zou het rijbereik van het voertuig met 5 à 10% kunnen verhogen. Helaas laat de wetgeving enkel toe om elektrisch vermogen van de trekker naar de oplegger te geleiden en niet omgekeerd. Maar wij verwachten dat dit vrij snel zal veranderen.

Waarom werd Enfoil partner van Log!Ville?

We denken dat er nog veel meer toepassingen in de logistiek mogelijk zijn die we nog niet kennen. Door met andere partners en bezoekers in contact te komen willen we weten welke nieuwe pistes er te bewandelen zijn. Iemand die ziet hoe we de strips op een container aanbrengen kan bijvoorbeeld het idee krijgen om een gelijkaardige oplossing te vragen voor een specifieke nood.

Door onze aanwezigheid op Log!Ville willen we dus de niet alleen de logistieke sector en zijn noden beter leren kennen, maar ook bedrijven laten weten dat ze op Enfoil kunnen rekenen om nieuwe toepassingen te ontwikkelen.

We staan aan de vooravond van een omvangrijke transitie naar een elektrische mobiliteit. Bedrijven staan voor veel vragen en uitdagingen. Door met hen te brainstormen kunnen we ontdekken hoe we ze kunnen helpen of, indien nodig, hoe we hen extra expertise kunnen aanbrengen. Dankzij onze thuisbasis op EnergyVille beschikken we immers over een uitgebreid netwerk van bedrijven die tot de top behoren op gebied van ontwikkelingen inzake energie. We kunnen dus niet alleen leren maar ook advies geven.

Dankzij Log!Ville willen wij met andere woorden een wisselwerking op gang brengen.