Hét logistiek demonstratie en belevingscentrum

Nicolas Mulders (M-Protect): “Slimme sloten koppelen aan andere telematica-oplossingen”

4 minuten leestijd

Het beveiligen van bestel- en vrachtwagens tegen diefstal is een stijgende bekommernis binnen de logistieke sector. Start2Scale-up partner M-Protect, die elektrische sloten commercialiseerde, ontwikkelde op basis daarvan beveiligingsoplossingen die steeds slimmer worden. “De nieuwste ontwikkeling is de combinatie van de elektronische vrachtbrief met een digitaal slot. Pas nadat de e-CMR digitaal is ondertekend kan de laadruimte ontgrendeld worden”, zegt general manager Nicolas Mulders.

M-Protect is ontstaan in de schoot van ARC, een integrator van bestaande systemen op gebied van telematica, IoT en oplossingen voor vlootbeheer en optimalisatie van voertuigen en mobiele assets. Een van die oplossingen was het beveiligingssysteem LimoLock voor bestelwagens en vrachtwagens van Elim Electronics uit Grobbendonk. “Dat hebben we in 2014 overgenomen en herdoopt tot M-Protect om het verder te produceren en te ontwikkelen. Oorspronkelijk was het een eenvoudig maar zeer efficiënt systeem om laadcompartimenten te vergrendelen om diefstal te vermijden. Sindsdien is het geëvolueerd tot een gamma van verschillende modulaire beveiligingsoplossingen en activatiemethodes. De laatste jaren hebben we intensief gewerkt aan een steeds slimmere communicatie tussen de operator of de controlekamer en het voertuig”, legt hij uit.

Sloten worden steeds slimmer

De basis van deze beveiligingsoplossing is de lock controller, een intelligent systeem dat de automatisch elektrische sloten met een stalen pen van 2 cm dik aanstuurt en de deuren van de bestelwagen in twee seconden vergrendelt. “Dat is inmiddels fors geëvolueerd, van een analoog naar een digitaal systeem, waarbij een CAN-Bus protocol met de veiligheidsomgeving van een vrachtwagen, oplegger of container kan ‘praten’, zodat tot acht deuren individueel ontgrendeld en vergrendeld kunnen worden. Het protocol wijst aan welke deur geopend mag worden. Inmiddels is ook de communicatie geëvolueerd. Om de sloten te activeren kan men verschillende systemen gebruiken, zoals een afstandsbediening, een code intoetsen, een RFID-badge, een e-key via een app op de smartphone van de chauffeur of een extern openingssignaal bediend vanuit een ‘Control Tower’, voegt hij toe.

Met de opkomst van de koerierdiensten voor de e-commerce is M-Protect een stap verder gegaan en beveiligt het niet alleen de laadruimte maar ook het voertuig zelf. “Als een bezorger een pakje ergens levert, laat hij vaak de motor draaien, waardoor het gevaar bestaat dat het voertuig én de lading worden gestolen. Dat kan men vermijden door te verhinderen dat de chauffeur de laadruimte kan openen zonder eerst de sleutel uit het contact te nemen of niet kan verder rijden zonder eerst een code in te toetsen. Of vice versa: als de deur van de laadruimte niet is vergrendeld, kan hij niet verder rijden”, zegt Nicolas Mulders nog. Aansluitend is ook een anti-carjack systeem ontwikkeld dat in geval van nood het voertuig vanop afstand laat vertragen en de motor afzet.

Koppeling met de e-CMR

“De modulariteit laat toe om van manueel tot volledig automatisch te gaan. Doordat het systeem veel slimmer is gemaakt, kan men het beveiligingssysteem ook koppelen aan andere telematica- en IT-oplossingen”, klinkt het nog.

De nieuwste evolutie in dat kader is de koppeling van de slimme sloten aan het Transport Management Systeem (TMS) of het Track & Trace-systeem van het bedrijf. “Dat laat bijvoorbeeld ‘geofencing’ toe, waarbij op voorhand wordt bepaald op welke locatie de deuren geopend mogen worden. Dit konden we in de markt zetten via de expertise van ARC, dat het T&T-systeem van Webfleet commercialiseert. Met een TMS zoals dat van Dashdoc, dat het gebruik van 3.de e-CMR toelaat, kunnen we de bediening van de slimme sloten zodanig programmeren dat de deuren van de laadruimte pas opengaan als de e-CMR voor ontvangst aanvaard en getekend is”.

Volgens Nicolas Mulders groeit dan ook de belangstelling voor deze combinaties van M-Protect en andere telematica-oplossingen. “Steeds meer klanten zijn logistiekers en transporteurs in sectoren als farma, tabak, gevaarlijke producten (zoals munitie) of goederen met een hoge waarde. Bij ARC werken 11 mensen, van wie nu drie zich uitsluiten toeleggen op de ontwikkeling van nieuwe systemen en combinaties van oplossingen. Die belangstelling groeit overigens niet alleen in België. Inmiddels hebben we ook agenten in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, het VK, Griekenland en Turkije”.

Samenwerking met Log!Ville

“Het is niet zo eenvoudig om in contact te komen met bedrijven uit de logistieke sector en hen warm te maken voor onze slimme oplossingen. Via het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), met wie we een innovatietraject volgden, zijn we met Log!Ville in contact gekomen en werden we Start2Scale-up partner. Dit geeft ons niet alleen de mogelijkheid om onze oplossingen in een inspirerend kader aan logistieke bedrijven permanent te tonen – wat ons ook interessante ‘leads’ opleverde – maar ook om contacten te leggen met andere innovatieve bedrijven”, zegt Nicolas Mulders.

M-Protect stelde overigens in Log!Ville zijn verschillende systemen en combinaties van oplossingen onlangs voor aan klanten en prospects. “Uit hun reacties blijkt dat de integratie van slimme sloten met een TMS en/of een Track & Trace tot nieuwe combinaties zou kunnen leiden. In september willen we een nieuw event organiseren dat breder gaat en nieuwe mogelijkheden – bijvoorbeeld met andere partners van Log!Ville – zal onderzoeken”, zegt hij tot slot.