Randstad: “Ondanks de krimp van de economie zal het personeelstekort in de logistiek groot blijven”
Randstad was oorspronkelijk een bedrijf voor uitzendwerk maar het ontpopte zich tot een brede HR-dienstverlener die alles rondom werk organiseert. Haar aanwezigheid in de logistiek is de laatste jaren enorm gegroeid. Greet Van Melkebeke, Account Director Logistiek, en Olivier Lefevre, Director Advisory Services, leggen uit hoe de markt evolueert en hoe de blijvende personeelskrapte de logistieke sector zal beïnvloeden.
Als bedrijf evolueerde Randstad aanzienlijk sinds de oprichting in 1960. Kunt u kort beschrijven wat jullie vandaag doen?
Olivier Lefevre: Randstad is vandaag wereldwijd marktleider – en ook in België – in het aanbieden van werkgerelateerde oplossingen. Wij zijn ‘partner for talent’ voor zowel de werkgevers als de werknemers, waarbij we oplossingen bieden voor instroom, doorstroom en uitstroom van talent. Dit betekent dat we bedrijven afhankelijk van hun noden een gespecialiseerde oplossing op maat aanbieden op tijdelijke, projectmatige of vaste basis. Daarnaast staan we klanten bij in de ontwikkeling van hun bestaand talent door middel van coaching en assessments.
Greet Van Melkebeke: Bedrijven komen vaak bij ons aankloppen met een bepaald probleem: weinig instroom, hoge turn-over, veel absenteïsme, en dergelijke. Wij helpen hen uitzoomen en het echte probleem in kaart te brengen en aan te pakken. Vaak gaat dit over: job design, herdenken van rollen en functies om future-proof te zijn, het aanpakken van de loonstructuur en leiderschapscoaching.
Een grondige analyse en diepgaande kennis van de noden van de sector en van de bedrijven is daarbij een van onze krachten. Dat kan gaan van het vinden van gemotiveerde werknemers tot raadgeving inzake ‘lean management’ over het vinden en trainen van interim managers. In sectoren met een groot verloop zoals de logistiek is onze expertise een troef om dit verloop te verminderen of te vermijden.
Hoe belangrijk zijn logistiek en transport voor Randstad?
OL: De sector vertegenwoordigt in België zo’n 15% van de omzet. We verwachten dat dit aandeel in de toekomst nog sterk zal stijgen omdat we onze structuur in januari hebben aangepast. Klanten krijgen één aanspreekpunt om, binnen een sector of activiteit, meer gespecialiseerde mensen te vinden: operationeel talent, digitale experten, ondernemende managers, enzovoort. In die nieuwe structuur behoort logistiek tot één van de belangrijkste focusgebieden.
GVM: Dat is ook logisch. In België is logistiek en transport een speerpuntsector. Die was vrij conservatief maar is de afgelopen 20 jaar enorm geëvolueerd en geprofessionaliseerd. Deze evolutie zal zich versneld doorzetten, waarbij wij bedrijven willen helpen om nog efficiënter te werken. Daarbij is het belangrijk dat ze hun noden in kaart brengen en beter weten wie hun eindklanten zijn. Wij willen daar nog meer op inspelen.
Richt Randstad zich in de logistiek vooral op de grotere bedrijven of ook op kmo’s?
GVM: Op beide, in die zin dat ze voor dezelfde uitdaging staan: genoeg mensen vinden en – misschien vooral – met het juiste profiel. Dankzij onze grootte kunnen we verschillende vraagstukken aan: zorgen voor antwoorden op specifieke vragen alsook zorgen voor een ‘pijpleiding’ van nieuwe kandidaten. Dat doen we onder meer via het organiseren van opleidingen. We werken bijvoorbeeld samen met Portilog om – op onze kosten – jaarlijks zo’n honderd logistieke bedienden op te leiden en nadien te begeleiden naar duurzame tewerkstelling. Ook werken we nauw samen met de VDAB om de vijver continu groter te maken.
De Belgische economie slabakt en veel economisten verwachten voor 2025 een golf van faillissementen, ontslagen en herstructureringen. Zal dat een impact hebben op de logistiek? Verwacht u dat het personeelstekort zal omslaan in een personeelsoverschot?
OL: De economie zal inderdaad door zwaar weer moeten gaan – veel parameters wijzen erop – en toch zal paradoxaal genoeg het tekort groot blijven. De reden is de evolutie van de demografie: door de vergrijzing groeit de uitstroom terwijl de instroom gering blijft.
Denken dat het tekort nu zal verdwijnen houdt dus grote gevaren in, met name dat bedrijven niet meer investeren in talent. Dat zou rampzalig zijn. Naar alle verwachtingen zal door de evolutie van de demografie de druk continu aanhouden tot 2040 of 2045. We zijn een groeimaatschappij, wat inhoudt dat de productiviteit zal moeten blijven groeien. We zullen talent dus moeten blijven koesteren, want ondanks de daling van de economie zal de werkloosheid nog steeds op een gering niveau van ongeveer 5% blijven. Wanneer 80% van de bevolking werkt en amper 3 à 5% werkloos is, spreken we van ‘full employment’. In België zitten we niet veraf van die 80% en in Vlaanderen flirten we zelfs met die grens.
We zullen dus ‘meer met minder mensen’ moeten doen?
OL: Absoluut. Er zullen mensen hun job verliezen maar ze zullen – al dan niet met een bijkomende opleiding – snel weer aan de slag kunnen. De grootste uitdaging zal erin bestaan om meer mensen naar de arbeidsmarkt te brengen en te activeren of reactiveren. We moeten dus nog meer werken aan het begeleiden van mensen die vandaag ver van de arbeidsmarkt zijn en vooral ook aan de re-integratie van langdurig zieken. Zo’n half miljoen Belgen zijn langdurig ziek en het zal veel energie vragen om ze terug in te schakelen.
GVM: Meer realiseren met minder mensen geldt zeker ook voor de logistieke sector. Dat kan alleen met technologische innovatie. Maar tegelijk moeten we het welzijn van de werknemers vergroten om de sector aantrekkelijker te maken. Met andere woorden moet men meer automatiseren en robotiseren én de mensen motiveren om ervoor te gaan. Robotisering moet dus ter ondersteuning van het menselijke kapitaal gezien worden.
Op vrij korte termijn zullen veel mensen door herstructureringen hun job verliezen; maar zij zullen in andere jobs en andere markten ingezet kunnen worden. Jobmatching wordt dus een hele uitdaging?
OL: Inderdaad. Die uitdaging is trouwens breder: er is een algemene ‘mismatch’ op de arbeidsmarkt. De lijst met knelpuntberoepen is ontzettend lang. En toch zijn er nog mensen die geen job vinden. We zullen dus moeten blijven inzetten op omscholing, bijscholing en herscholing.
MVG: Binnen Randstad beschikken we bovendien over een afdeling die gespecialiseerd is in outplacement. Zo kunnen we de link maken naar jobmatching. Een voorbeeld: toen DPG Media in Lokeren zijn activiteiten stopzette, hadden de meeste werknemers dankzij onze begeleiding een nieuw contract nog voor hun bestaand contract was stopgezet. Het proactief verplaatsen van mensen naar een nieuwe job kan dus wel degelijk snel gerealiseerd worden.
Geldt dat ook voor oudere werknemers?
GVM: Ouderdom speelt in de jobmobiliteit niet zo’n grote rol als men denkt. Ze zorgt zelden voor een mismatch. Onaangepaste competenties of een verkeerde instelling wel. Bij de werknemers kan ‘starrigheid’ – die zien we ook bij jongeren – een struikelblok zijn, en bij de werkgevers zijn de ‘plug and play’-wensen vaak een groot obstakel. Beide werken de mismatch in de hand. Naar de toekomst toe zullen opleidingen dus een nog crucialere rol spelen.
Tot slot: Randstad is partner van LogiVille. Wat is voor jullie de meerwaarde ervan?
GVM: De logistieke sector heeft bij velen een stoffig imago. Het gebouw van LogiVille en de inrichting ervan stralen innovatie en vooruitgang uit. Het toont letterlijk dat de sector innovatie omarmt. Wat in het democentrum getoond wordt, is concreet en begrijpelijk voorgesteld, zodat het voor de bezoekers duidelijk is dat technologie en innovatie in de logistiek implementeren kàn. Ook de events en de sprekers werken inspirerend. LogiVille levert dus een belangrijke bijdrage aan de verjonging van het imago van de sector.
OL: Ook het feit dat LogiVille veel verschillende spelers samenbrengt werkt inspirerend. Volgens mij is dit een voorbeeld voor andere sectoren. Hoe meer LogiVille bekend wordt bij het grote publiek, hoe aantrekkelijker de sector als werkgever wordt.
The Future of Work
Van 11 maart tot en met 26 juni organiseert LogiVille de Thematours rond ‘The Future of Work’, waar u een vooruitblik krijgt op hoe werk verandert en welke rol technologie, duurzaamheid en nieuwe manieren van samenwerken daarin spelen.
Dit thema geeft inzicht in de uitdagingen en kansen voor bedrijven en professionals in de sector logistiek en supply chain.
Lees meer en boek nu ook jouw tour!
Collaboration partner
Wil je meer te weten komen over deze collaboration partner? Ontdek alles over Randstad via deze link.