Hét logistiek demonstratie en belevingscentrum

Duurzaamheid en circulariteit zijn de ‘drivers’ voor innovatie in de Proximus supply chain

6 minuten leestijd

De supply chains hebben veel facetten, maar de laatste jaren staat duurzaamheid steeds centraler in hun beheer. Proximus heeft zelfs de ambitie om tegen 2030 de eerste CO2-neutrale supply chain in België te hebben. Innovatie zal daar een grote rol in spelen, zeker als het gaat om circulariteit te bewerkstelligen. “Daarom is Proximus Supporting Partner van Log!Ville”, zegt Hans Schurmans, Director Logistics operations and transformation bij Proximus

Wat houdt de supply chain van Proximus in?

Wij hebben twee distributiecentra. Eén in Courcelles voor de ‘inside’ items en één in Flawinnes voor de ‘outside’ items. Inside zijn alle home en office-producten van Proximus, zoals de mobiele telefoons, de vaste CPE-modems, de netwerken. Outside zijn de producten die wij aanwenden om de netwerkactiviteiten te realiseren, zoals kabels, straatkasten, bobijnen en glasvezelkabels. Daarnaast beschikken wij over 30 lokale magazijnen voor de dringende reparaties, de herbevoorrading van B2B-supplies, items voor de bedrijfsnetwerken, enzovoort.

Courcelles – een DC van 22.000 m² – is het kloppende hart van onze organisatie. Daar behandelen we zo’n 5.000 à 8.000 zendingen per dag. We hanteren een ‘one warehouse’ strategie. Dit betekent dat alle logistieke activiteiten er plaats vinden: in- en outbound, kitting en assembly, herstelling van mobiele en vaste apparaten, returns en refurbishments. Die laatste activiteit wordt steeds belangrijker, omdat de circulaire ambities een topprioriteit binnen de groep zijn.

Kunt u een voorbeeld geven?

Wanneer we B2C-items terug binnenkrijgen – bijvoorbeeld modems of decoders – worden ze gesorteerd, geëvalueerd, getest en terug in de markt gezet. Gemiddeld gaat het om 800.000 stuks per jaar, wat een grote impact heeft op de circulariteit: zo’n 30 à 40% van de modems en decoders die we leveren zijn nu al refurbished. Hierdoor besparen we 13.000 ton CO2 per jaar. We zijn deze aanpak nu aan het uitbreiden naar de B2B-producten – zoals de Cisco routers – en de smartphones. We evolueren dus naar een volledig circulaire warehouse.

PitP Hans Schurmans 1

Zijn er ook producten die niet refurbished kunnen worden en bij het afval belanden?

Helaas ja. Smartphones bijvoorbeeld kunnen moeilijk uit elkaar gehaald worden om er een ‘net als nieuw’ van te maken. Veel onderdelen zijn vastgeplakt. Maar ook hier werken we aan het verminderen van afval: we hebben de ambitie om de materialen in een circulair circuit te brengen en een vorm van ‘urban mining’ op te zetten. Jaarlijks recupereren we meer dan 100.000 smartphones en tabletten. Daar kunnen we maar een paar procent van refurbishen. Dat percentage willen we zeer fors verhogen – wij vinden dat het onze maatschappelijke verplichting is – maar zolang de producten zich er niet toe lenen, halen wij er zoveel als mogelijk grondstoffen uit. Overigens: bij refurbishment is kwaliteit helemaal geen probleem, maar wel de haalbaarheid (feasability). De constructeurs moeten dus meewerken.

Proximus heeft de ambitie om tegen 2030 de eerste CO2-neutrale supply chain in België te hebben. Hoe wilt u dat realiseren?

Onze inspanningen focussen op drie gebieden: inbound, in het warehouse en outbound. Inbound vragen we een CO2-verbintenis van onze leveranciers. Veel van die producten komen uit Azië en hun transport heeft dus een CO2-afdruk. Die kunnen we temperen door hen te vragen circulariteit ‘by design’ toe te passen en hun transport modi aan te passen.  Onze modems worden hoofdzakelijk in Tunesië gemaakt. Zij werden eerst per schip en dan per truck tot bij ons gebracht. Nu schakelen we over tot een combinatie van schip en trein, wat veel klimaatvriendelijker is.

Daarnaast werken we dus ook aan het CO2-neutraal te maken van de distributiecentra. Dat vertaalt zich in zonnepanelen, warmtepompen, warmterecuperatie en een intensieve energiemonitoring. Ook robotisering biedt kansen. Courcelles, bijvoorbeeld, is al semi-geautomatiseerd.

En voor de outbound transporten werken we nauw samen met bpost, DPD en anderen om hun CO2-voetafdruk te verminderen. Bijvoorbeeld door een logistieke hub nabij steden in te richten van waaruit CO2-neutrale voertuigen voor de distributie worden gebruikt. In Antwerpen gebeurt de distributie van B2C-producten nu al nagenoeg volledig volgens dit systeem en in Brussel breiden we het stelselmatig uit. Nadien zullen andere steden volgen. We zetten ook cargobikes in voor de distributie van B2B-producten in Antwerpen, Gent, Brussel en Luik.

Zet u ook elektrische vrachtwagens in voor de lijndiensten?

We evalueren deze mogelijkheid zeer ernstig, maar voor onze activiteit zijn elektrische trucks nog geen volwaardige optie. In afwachting denken we eerder in de richting van de inzet van HVO. (red.: Hydrotreated Vegetable Oil’, een biodiesel geproduceerd uit afval, restoliën en vetten, zoals gebruikt frituurvet). Onderhandelingen hierover zijn aan de gang met onze verschillende transporteurs.

Hoe dan ook, wij geloven dat een meer duurzame supply chain enkel tot stand kan gebracht worden door lange termijn samenwerkingen op te zetten en dus door lange termijn contracten te sluiten met onze leveranciers. Want dan zijn ze meer bereid om te investeren in duurzame oplossingen, groene voertuigen, innovatie, robotisering, enzovoort.

U haalde daarnet innovatie aan. Waarop focust Proximus hierbij?

Wij zijn ervan overtuigd dat duurzaamheid en circulariteit de ‘drivers’ zijn voor innovatie binnen onze supply chain. Als je weet welke voetafdruk een product of activiteit heeft, dan kun je die verminderen door – onder andere – toestellen te recupereren, een andere packaging te kiezen of andere transportmodi in te schakelen. Dit kun je bereiken door innovatieve technologie toe te passen.

Proximus is momenteel 5G en Fiber aan het uitrollen. Zullen ze innovatieve oplossingen mogelijk maken in de logistiek? Zullen ze een impact hebben op de supply chains?

Voor 5G zijn de toepassingen vooralsnog vrij beperkt. Via een 5G Private Network (PN) – een privaat, indoor 5G-netwerk – kunnen meerdere toestellen, machines en sensoren geconnecteerd worden. Deze technologie biedt mogelijkheden voor AGV’s, inventarisdrones en orderpicking via augmented reality bijvoorbeeld. Deze oplossingen krijgen voorlopig relatief weinig ingang in de magazijnen. Buiten het magazijn zijn er ook toepassingen. Zo maakt de Port of Antwerp-Bruges gebruik van dronetechnologie om het havengebied te monitoren, te inspecteren en problemen te detecteren. 5G zorgt daarbij voor een stabiele dekking in de hele haven, met een lage ‘latency’ en een hoge resolutie voor videostreaming.

Soms wordt ook gezegd dat 5G van groot belang zal zijn voor de inzet van drones om pakjes te leveren. Daar geloof ik niet in. Er worden miljoen pakjes per jaar geleverd. Buiten heel specifieke flows – kritieke medische transporten – of leveringen in ver afgelegen gebieden heeft het geen nut om de levering per drone te doen. 5G zal ook zeer belangrijk zijn voor autonome auto’s en trucks. Maar op welke termijn? De technologie staat vrijwel op punt maar de randvoorwaarden – de verzekeringen of regelgeving bijvoorbeeld – zijn bijlange nog niet vervuld.

En Fiber?

Fiber maakt uw internet veel sneller en stabieler, en de ‘latency’ – de reactietijd – is ultrakort. In het magazijnbeheer kan glasvezel dus een toegevoegde waarde hebben. Al moet ik erbij zeggen dat in het magazijn vooral de Wifi optimaal moet zijn. Fiber kan die sneller en stabieler maken, maar alleen als de kwaliteit van de modem en het type Wifi dat je gebruikt op niveau zijn.

Waarom is Log!Ville belangrijk voor Proximus?

Om goed te weten hoe Proximus oplossingen aan de logistieke sector kan aanreiken, is het belangrijk om te weten hoe die evolueert. Log!Ville verzamelt diverse hedendaagse oplossingen en vooruitstrevende technologieën op één plek. Daarnaast geeft het digitaal ook een beeld van toekomstige evoluties, zoals de hyperloop. Het toont dus technologische oplossingen, zelfs als die nog wat ‘ver van ons bed’ liggen. En, dat is ook heel belangrijk, het is een ontmoetingsplaats waar aanbieders en gebruikers ideeën over die evoluties kunnen uitwisselen.

Hoe zou u de toegevoegde waarde van Log!Ville verder verhogen?

Log!Ville is niet alleen een uithangbord voor de sector, maar ook voor VIL. Tussen beide zou er dan ook meer wisselwerking moeten komen. De resultaten van de VIL-projecten zouden hier meer in de belangstelling moeten staan, zodat bezoekers even stilstaan bij de mogelijkheden die onderzocht werden maar ook gestimuleerd worden om daarmee aan de slag te gaan.

Overigens zou ik meer wisselwerking met andere initiatieven en organisaties in binnen- en buitenland nastreven. We zullen innovatie in de logistiek beter stimuleren als we meer samenwerken.