Hét logistiek demonstratie en belevingscentrum

Gábor Nemes (AX SYSTEM): “AI kan heftruckverkeer veiliger maken zonder complexe hardware”

6 minuten leestijd
Gabor Nemes

Gábor Nemes, oprichter van de Hongaarse startup AX SYSTEM, ontdekte Log!Ville tijdens het 2022 Logiconomi event in Antwerpen. Het concept sprak hem zo aan dat hij besloot Start2Scale-up partner te worden. In Log!Ville toont het bedrijf zijn systeem dat, dankzij artificiële intelligentie, het verkeer van heftrucks in een logistieke of industriële omgeving veel veiliger maakt. Hij legt uit hoe deze slimme oplossing werkt en deelt met ons zijn visie op veiligheid in het magazijn en productiebedrijven.

Hoe omschrijft u het AX SYSTEM?

Het AX SYSTEM is ontworpen om te voorkomen dat voetgangers voor een vorkheftruck stappen en om te verhinderen dat vorkheftruckchauffeurs een voetganger raken of tegen een ander voertuig botsen. Ongelukken in magazijnen gebeuren meestal omdat mensen het voertuig of de voetganger niet zien aankomen.

Het systeem is gebaseerd op slimme camera’s. Dankzij artificiële intelligentie detecteert en herkent het bewegende machines en voetgangers, en reageert het op potentieel gevaarlijke situaties. Het regelt ook het verkeer. Het vertrouwt op wat het ziet, niet op signalen van verschillende sensoren.

Afhankelijk van het ontwerp en de functie zijn er twee systemen: het compacte en het modulaire. Het compacte apparaat, met ingebouwde camera’s en LED-panelen, wordt opgehangen boven potentieel gevaarlijke oversteekplaatsen, doorgangen, poorten en voetgangersroutes. De LED-panelen aan de zijkanten geven feedback aan de verkeersdeelnemers in twee kleuren (groen en rood). Het systeem kan ook worden verbonden met andere hulpsignalen zoals een projector, een externe lamp, een verkeerslicht en/of een geluidssignaal.

Illustration Asset

Het modulaire systeem is is zoals de naam het zegt opgebouwd uit verschillende modules. Het wordt gebruikt in de meer complexe situaties.

In deze video kun je zien hoe het AX SYSTEM werkt. En in deze video ziet u enkele praktische voorbeelden.

Hoe is het idee ontstaan?

Ik was vorkheftruckchauffeur en was getuige van diverse ongelukken en bijna-ongelukken. Ik vond dat we een oplossing nodig hadden die op tijd waarschuwt bij botsingsgevaar en zo een noodstop kan vermijden. Noodstops kunnen leiden tot schade bij de lading en tot letsel bij mensen. Ik wilde een systeem dat niet alleen intelligent is, maar ook handig voor de werknemers. Met het gebruik van sensoren op het voertuig, de infrastructuur of kleding bestaat de kans dat te veel en soms verwarrende alarmsignalen worden gegenereerd. Het is ook erg duur.

Zo ontstond het idee van een detectiesysteem dat op AI zou gebaseerd zijn en geen apparaten nodig zou hebben die mensen moeten dragen of die op vorkheftrucks moeten worden geïnstalleerd.

Wanneer is AX SYSTEM gelanceerd?

Ik ben in 2016 begonnen met het definiëren van de belangrijkste kenmerken van het systeem. Het kostte wat tijd om de juiste technologie en het juiste team te vinden. Een groot deel van het onderzoek – dat vrij veel tijd in beslag nam – had betrekking op de implementatie van AI. Deze ontwikkeling vond plaats in samenwerking met de Universiteit van Györ. De belangrijkste onderzoekers uit die tijd zijn nu trouwens mijn medeoprichters. Enkele investeerders hebben meegefinancierd, omdat alle belangrijke ontwikkelingen van de hardware en software in eigen huis zijn gedaan.

Ons eerste prototype was klaar in 2019 en het eerste systeem werd verkocht in 2021, in Hongarije. Sindsdien hebben we systemen geïnstalleerd in Roemenië, Slowakije, Italië, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Servië. Momenteel hebben we projecten lopen in drie extra landen, waar de kans groot is dat klanten voor ons zullen kiezen. Dit zijn Duitsland, Zweden en Polen.

Ons compacte apparaat is het populairst omdat het heel eenvoudig te installeren is en nuttig kan zijn op symmetrische kruispunten en zebrapaden. Het is de beste keuze voor de meeste verkeerssituaties. Klanten hebben allemaal specifieke vereisten en infrastructuur. Daarom is elke oplossing dus maatwerk.

Zijn verkeerslichten of projectoren voldoende om menselijke fouten te voorkomen?

Het antwoord is simpel: dankzij hun eenvoud zijn ze de beste oplossing. Vergelijk het met een openbare omgeving. Zou je willen rijden in een drukke straat die doorkruist wordt door vele voetpaden – sommige ongemarkeerd – zonder dat er verkeerslichten zijn? Natuurlijk is het jouw verantwoordelijkheid om de regels te respecteren, maar verkeerslichten geven duidelijk aan wat je moet doen.

In onze aanbevolen oplossing zorgen we er altijd voor dat de signalen goed zichtbaar en detecteerbaar zijn voor alle verkeersdeelnemers. Naast duidelijke visuele signalen kunnen we ook geluidssignalen gebruiken om meer dan één zintuig te activeren. Goed gekozen signalen zijn voldoende om ongelukken te voorkomen.

Wat is de rol van AI in het AX SYSTEM?

De rol van AI is het detecteren en onderscheiden van objecten, of dit nu heftrucks, voertuigen of personen zijn. Via de beelden van de camera’s kan het AX SYSTEM reageren op gebeurtenissen. Als bijvoorbeeld een persoon en een voertuig ongezien vanuit een andere richting naar elkaar toe bewegen, waarschuwen we hen. Als er daarentegen gewoon twee mensen lopen, is een waarschuwingssignaal niet nodig. Mijn ervaring is dat als een waarschuwingssignaal vele malen zonder reden wordt geactiveerd, we er na een tijdje geen aandacht meer aan besteden. Hierdoor verliest het zijn functie. Daarom hebben we nagedacht over de ontwikkeling van een systeem dat intelligent reageert.

Met behulp van AI kunnen we ook veel specifieke verkeerssituaties aan. We kunnen bepalen hoe het systeem reageert op verschillende omstandigheden. Andere systemen kunnen dit niet.

Een paar jaar geleden waren mensen nog niet zo bekend met de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. Het was dus niet eenvoudig voor ons om klanten te laten begrijpen dat een systeem net als een mens kan reageren op een gebeurtenis, met name op basis van wat het ziet. Vandaag beseffen ze beter waar AI allemaal kan.

Zou je AI niet kunnen gebruiken om automatische stops te genereren in plaats van bestuurders of voetgangers te waarschuwen?

We hebben ervoor gekozen om dat niet te doen, omdat de automatische snelheidsbegrenzer of het remsysteem op elke vorkheftruck moeten worden geïnstalleerd of sensoren door alle voetgangers moeten worden gedragen. Ze moeten onderling verbonden worden, wat vrij complex en duur is. Onze klanten zijn meestal grote multinationals met uitgebreide machineparken, waar de kosten voor het installeren van sensoren op elke machine de investering aanzienlijk zouden opdrijven.

Een van de voordelen van ons systeem is dat de investeringskosten onafhankelijk zijn van de grootte van het machinepark of het aantal werknemers dat er werkt. En uit onze ervaring blijkt dat onze klanten duidelijk waarneembare signalen voldoende vinden.

Toch zijn we in 2021 begonnen met de ontwikkeling van een onboard-unit voor vorkheftrucks, die de communicatie tussen ons systeem en de vorkheftruck zou vergemakkelijken. Vanwege de hoge kosten en de betrouwbaarheidsproblemen die gepaard gaan met het tot stand brengen van een draadloze verbinding, hebben we deze ontwikkeling momenteel echter stopgezet. Niettemin is het de bedoeling dat onze systemen in de toekomst kunnen communiceren met UWB-systemen van andere fabrikanten.

U bent een Hongaars bedrijf. Hoe heeft u Log!Ville ontdekt?

We werden uitgenodigd om onze oplossing als interessante startup te presenteren op het 2022 Logiconomi-event in Antwerpen, georganiseerd door Toyota Material Handling. Het evenement omvatte niet alleen keynotes en debatten, maar ook een interactieve tentoonstelling in Log!Ville, waar we onze oplossingen tentoonstelden. Deze gelegenheid was van onschatbare waarde voor het verzamelen van feedback. 

Het AX SYSTEM pakt een wereldwijd probleem aan. Feedback van eindgebruikers is dus zeer nuttig, in welk land ze ook werken, om ons product te verbeteren.

Wat trok u aan in Log!Ville?

Dit is niet alleen een uitstekende omgeving om feedback te verzamelen, aangezien de bezoekers en eindgebruikers betrokken zijn bij logistieke operaties, maar ook een goede plek om ons product te promoten en de nieuwe ontwikkelingen te laten zien. Het biedt ook mogelijkheden om informatie uit te wisselen en te discussiëren over innovaties.

Zoals ik al zei, is het veiligheidsprobleem wereldwijd. Het maakt niet echt uit of de feedback van een Belgische gebruiker komt of van een gebruiker uit een ander land. De essentie is de kwaliteit van de feedback. Persoonlijke contacten zijn daarbij essentieel. Ik wou dat we zo’n demonstratie- en inspiratiecentrum in Hongarije konden hebben.

Als je één voorstel zou moeten doen om Log!Ville te verbeteren, wat zou dat dan zijn?

Werk meer aan de internationale bekendheid van Log!Ville. Het verdient meer internationale uitstraling. Het is bijvoorbeeld te weinig bekend dat de interessante content op de website ook in het Engels bestaat. Ik zou deze artikelen meer promoten, bijvoorbeeld door veel meer in het Engels te posten op LinkedIn.