Steven Vermuyten (Convium): “OSWO vermijden in voorraadbeheer”
Elk bedrijf heeft honderden producten op voorraad liggen om zijn activiteiten te kunnen uitoefenen. Deze kunnen kritische reserveonderdelen of wisselstukken zijn, maar evengoed kantoorbenodigdheden, gereedschappen, transportverpakkingen, enzovoort. “Deze voorraden worden vandaag vaak volgens het OSWO-principe beheerd: ‘Oh shit, we are out!’ Dat willen wij vermijden”, legt Steven Vermuyten, oprichter van Start2Scale-up partner Convium, uit.
Steven komt uit de wereld van de industriële toelevering. In deze sector staan de zogenaamde MRO- goederen centraal. MRO staat voor Maintenance, Repair en Operations. Dat zijn alle producten die nodig zijn om een bedrijf draaiende te houden. “Tijdens mijn contacten met de klanten – meestal kmo’s – merkte ik dat hun voorraadbeheer vaak inefficiënt en soms zelfs amateuristisch is. Veel van hen hebben geen betrouwbare data over wat zij in stock hebben, hoe vaak ze bepaalde items verbruiken en wanneer ze moeten herbestellen. Uit die vaststelling ontstond zes jaar geleden het idee om bedrijven bij te staan bij hun voorraadbeheer en ben ik met Convium gestart”, legt hij uit.
Vandaag focust deze startup, die zo’n half jaar geleden partner werd van Log!Ville, op drie kernactiviteiten: adviesverlening, ondersteuning bij het implementeren van voorraadsystemen en het lanceren van TeDaLos-sensoren voor ‘unit-inventarisatie’.
Analyseren en aanbevelen
“Zoals eerder aangehaald weten veel kmo’s niet hoe ze hun voorraden efficiënt moeten beheren, zodat ze vaak in een OSWO-situatie terechtkomen en ze dure bijbestellingen moeten plaatsen. Wij helpen hen om hun voorraadbeheer in kaart te brengen en te optimaliseren. Dat gebeurt in veel gevallen door er technologie aan te verbinden om efficiënter te werken. Zeker als de processen repetitief zijn, kan automatisering een oplossing zijn. Het manueel bijhouden van de voorraden kan zeer tijdrovend zijn. Maar ik doe mijn aanbevelingen onafhankelijk van leveranciers van die technologie”, stelt Steven.
Ondersteuning
Een tweede luik is het ondersteunen van de bedrijven bij het implementeren van technologie – hardware, software of een combinatie van beide – die hen helpt om hun voorraadbeheer te optimaliseren. Deze geavanceerde technische oplossingen zijn onder meer QR- en barcodescanning, industriële vending machines, goods-to-person systemen of digitale IoT inventarisatiesensoren, maar altijd op schaal van een modale kmo.
“Wij helpen hen om te bepalen welke technische oplossing het best aan hun noden beantwoordt, om te berekenen wat deze investering hen zal opleveren (ROI) en om de gekozen oplossing uit te rollen en te beheren”, voegt hij toe.
Digital Twin inventarisatiesensoren
“Wegen is een uitstekende manier om voorraden te tellen. Als je weet hoeveel een item weegt, kun je gemakkelijk achterhalen hoeveel items zich in een bak bevinden. Daarom werken we samen met TeDaLos, een Oostenrijks bedrijf dat weegsensoren ontwikkelt die gebaseerd zijn op het Internet of Things. Het zijn autonome sensoren die ladingdragers – van kleine onderdelencontainers tot palletten – wegen”, zegt Steven.
Deze sensoren werken op batterijen en verzenden hun data via LPWAN communicatie technologie ((low-power wide-area network) naar een cloud-applicatie. Deze houdt de hoeveelheden bij, alsook de verbruikspatronen. Ze houdt de niveaus in de gaten, verwittigt wanneer een voorafbepaalde drempel wordt overschreden en stuurt alarmmeldingen en herbevoorradingsopdrachten uit.
“Voor een kmo is een TeDaLos-oplossing bijzonder interessant, omdat deze technologie laagdrempelig is. Je hebt geen ingewikkelde hardware nodig noch stroomvoorziening of kabels om de data over te brengen. Die oplossing is ook zeer flexibel: stel dat je 500 ladingdragers hebt voor jouw voorraad, dan kun je beslissen om de 100 meest kritische voorraadartikelen van een weegsensor te voorzien. Zonder menselijke tussenkomst beheer je zo je volledige voorraad. De sensor stuurt één of twee keer per dag de data naar het cloud-platform, waar ze worden verwerkt. Vervolgens kan een project worden gestart om de voorraadgegevens te koppelen met een WMS – voorraadbeheersysteem. Het opvolgen van het verbruik en van de stocks kan zelfs met een app op een smartphone”, klinkt het nog.
Verborgen kosten
Volgens Steven is het niet gemakkelijk om Vlaamse kmo’s warm te maken voor een dergelijke innovatie. “Zij zijn eerder behoudsgezind en zien technologie vaak als een dure oplossing die ver van hun bed staat. Voor hun personeel is het invoeren van innovatieve voorraadsystemen steeds een veranderingsproces dat zijn nut moet bewijzen vooraleer het op handen wordt gedragen. Ik merk overigens dat veel bedrijven voorbijgaan aan de kosten die inefficiëntie met zich meebrengt: ze hebben maar weinig zicht op de verborgen kosten en de potentiële winsten die ze uit een automatiseringproject kunnen halen”.
Log!Ville
“Log!Ville is dan ook een uitgelezen plaats om die kmo’s te bereiken en om deze technologie te promoten. Iedereen wordt overstelpt met promotie via e-mail en sociale media maar in hoeverre herkennen bedrijven zich in die informatie over innovatie? Die blijft abstract terwijl ze op Log!Ville zichtbaar en tastbaar is. Een rondleiding kan dus een ‘eye opener’ zijn en het besef doen groeien dat het tijd wordt om innovatie meer te omarmen”, vindt hij.
Volgens hem is de aanwezigheid op Log!Ville bij wijze van spreken ook een stempel van betrouwbaarheid. “Er wordt vaak gesproken over potentiële co-creatiemogelijkheden voor de partners, maar die kruisbestuiving kan ook op andere gebieden gebeuren, zoals promotie. Partners horen soms dat klanten op zoek zijn naar oplossingen die een andere partner kan bieden. Log!Ville kan dus ook een plek zijn voor wisselwerking tussen betrouwbare partijen met complementaire oplossingen”, vindt Steven tot slot.