Hét logistiek demonstratie en belevingscentrum

Evert Bulcke (Rombit): “Digitale coaching vermindert risico op heftruckongevallen met 80%”

5 minuten leestijd

Rombit is sinds de start een partner van Log!Ville, waar de scale-up haar ‘real time’ veiligheidsoplossingen voor de haven- en logistieke sector voorstelt. Die sector worstelt met veiligheid, onder meer door het grote aantal ongevallen met vorkheftrucks. CEO Evert Bulcke legt uit hoe Rombit met zijn ‘digitale coaching’ niet alleen helpt om aanrijdingen te vermijden maar ook om de operationele kosten te verlagen.

Hoe is Rombit ontstaan?

Rombit is elf jaar geleden opgericht door Jorik Rombouts als een ‘development service’-bedrijf voor Internet of Things oplossingen voor havens en steden. Vrij snel stelden we vast dat binnen deze werkomgevingen grote veiligheidsrisico’s bestaan die niet goed werden afgevangen. Er bestonden al langer veiligheidsoplossingen, maar ze werkten niet in real time. Het Internet of Things bood mogelijkheden om hierin verandering te brengen. In 2018 zijn wij overgeschakeld naar een productstrategie en zijn wij gestart met het ontwikkelen van systemen om onder meer de ‘lone workers’, de heftruckchauffeurs en andere logistieke medewerkers beter te beschermen. Na een kapitaalinjectie van 20 miljoen euro zijn we gestart met de productie van veiligheidssystemen die wereldwijd schaalbaar zijn. 

Wat bedoelt u met ‘wereldwijd schaalbaar’?

Logistieke omgevingen zijn zeer divers, maar in 80% van de markten wereldwijd zijn de veiligheidsproblemen eigenlijk gelijkaardig. Onze producten moeten dus – los van de grootte van het bedrijf – ‘plug and play’ zijn en vlot implementeerbaar in de meeste landen. Rombit-producten worden vandaag in heel Europa verkocht. In Noord-Amerika hebben we twee verkoopkantoren, in Dubai een kleine vestiging die het Midden-Oosten afdekt en in Zuid-Amerika werken we met structurele partners. In Azië zijn we nog niet aanwezig: in die markt is de focus op veiligheid nog onvoldoende aanwezig. Overigens: het is opvallend hoezeer Europa en de VS/Canada op elkaar lijken op gebied van risico’s en verzekeringen.

Rombit haalde tijdens de Covidcrisis het wereldnieuws met zijn slimme badges die werknemers toelieten om de ‘social distancing’ te respecteren. Deze oplossing was nochtans niet jullie kernproduct.

Dat klopt. De social distancing wearables werden in ijltempo ontwikkeld op basis van bestaande producten van Rombit. Dit was een enorm succes en gaf ons de kans om internationaal door te breken en te leren van klanten in de industrie en logistiek. Vandaag focussen onze producten eigenlijk op ongevallenpreventie in onder meer de intralogistiek. Het is immers slecht gesteld met de veiligheid in logistieke omgevingen, onder meer door de ongevallen met vorkheftrucks en andere voertuigen. Jaarlijks sterven in België gemiddeld drie mensen in heftruckongevallen. De cijfers willen al jaren maar niet dalen, terwijl het aantal werknemers – waaronder steeds meer tijdelijke krachten – stijgt, wat de risico’s ook doet toenemen. 

Rombit focust daarom op het voorkomen van ongevallen; Daarbij worden heftrucks uitgerust met onze Driverbox. Sensoren meten de snelheid, de acceleraties, de deceleraties, het nemen van bochten, en zo meer. Deze modules, die autonoom werken, wijzen de heftruckchauffeur in real time op gevaarlijk rijgedrag. Ze sturen ook de data door naar een platform waar ze geanalyseerd worden. Deze data dienen voor het monitoren van het rijgedrag en nadien het coachen van de heftruckchauffeurs. Met onze digitale coach daalt het risico op ongevallen fors – tot 80% – en wordt het rijgedrag snel permanent aangepast.

Het resultaat van deze geïntegreerde aanpak is een drievoudig rendement op veiligheid: een gevoelige daling van het aantal effectieve ongevallen, van de operationele kosten (minder herstellingen en slijtage) en van de verzekeringskosten. 

Gaan de verzekeringsmaatschappijen hierin mee?

Steeds vaker, ja. Niet alleen in België, maar ook in het buitenland. Soms nemen ze zelf het initiatief. Zo werden we proactief benaderd door de verzekeraar van een bedrijf – dat ik niet zal noemen – waar er ontzettend veel schades werden gereden. Ook waren er bovengemiddeld veel ongevallen met fysiek letsel. Onder zijn impuls hebben we er de Driverbox en het digitale rijcoachingsysteem geïmplementeerd, met algauw bijzonder positieve resultaten.

Wat onze aanpak onderscheidt van klassieke telematicasystemen is immers de real-time preventie. De chauffeur krijgt onmiddellijk een alarm bij risicovol rijgedrag, maar ook bij gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld wanneer een voetganger te dicht in de buurt komt. Dat gebeurt via slimme badges of polsbanden die de drager – en de chauffeur – alarmeren. Ongevallen met voetgangers zijn niet zo frequent maar wel vaker dodelijk.

De aanrijdingspreventie is dus tweeledig: via de coaching worden de risico’s structureel verminderd en met de slimme badges voorkomt men ongevallen in real time.

U vernoemde daarnet ook een daling van de operationele kosten. Kunt u dat nader verklaren?

De data die de Driverbox registreert worden niet alleen aangewend voor de coaching maar geven ook inzichten in het gebruik van de heftrucks: bijvoorbeeld hoe vaak ze rijden en hoelang ze stilstaan. Dat helpt om de vloot beter te beheren. Er zijn ook secundaire effecten: door veiliger te rijden, rijdt de heftruck zuiniger en daalt het energieverbruik. Uit de analyse van data blijkt ook dat rustiger rijden even productief is als snel rijden. Het vermindert ook de slijtage aan banden, lagers, enzovoort, zodat er minder ongeplande onderhoudsbeurten nodig zijn. Daarnaast zijn er ook minder herstellingen nodig – schade is duur – en is er dus minder stilstand. Deze secundaire effecten waren zelfs doorslaggevend in de keuze van een paar klanten voor de Digital Driving Coach.

Het verband tussen een verbetering van de veiligheid en de vermindering van de kosten leggen we uit in een filmpje, dat u hier kunt zien.

In logistieke gebouwen worden steeds vaker gerobotiseerde heftrucks en Autonome Mobiele Robots (AMR’s) gebruikt. Is de Driverbox aangepast aan een omgeving waarin geautomatiseerde toestellen en mensen naast elkaar werken?

Die markt bestaat inderdaad, maar is nog in een beginstadium. Gerobotiseerde heftrucks worden vandaag hoofdzakelijk gebruikt in de contractlogistiek, waar de activiteiten meer regelmaat en pendelbewegingen vertonen. In de meer complexe logistieke activiteiten blijft de mens vandaag nog onontbeerlijk. Die markt zal zich naar verwachting wel ontwikkelen. Maar het is een feit dat mens en machine steeds vaker in eenzelfde ruimte zullen werken. En wanneer beide types heftrucks kriskras door het gebouw rijden, ontstaan inderdaad veiligheidsrisico’s.

In se is dat voor onze producten geen probleem, in die zin dat ook geautomatiseerde trucks kunnen uitgerust worden met een real time aanrijdingspreventiemodule. Via UWB (Ultra Wide Band) kunnen manuele en geautomatiseerde heftrucks met elkaar communiceren en botsingen voorkomen. AMR’s kunnen ook automatisch stoppen wanneer een voetganger uitgerust met een slimme badge te dichtbij komt. En die voetganger kan een waarschuwing krijgen wanneer een AMR nadert. 

Daarenboven is het mogelijk om geofencing in te voeren, waarbij een voetganger wordt gealarmeerd wanneer hij een zone betreedt waar robots aan het werk zijn.

unnamed

Log!Ville organiseert in mei en juni thematische rondleidingen rond veiligheid in de logistiek. Dat moet bij Rombit als muziek in de oren klinken?

Absoluut! Niet alleen omdat we zo logistieke bedrijven rechtstreeks kunnen informeren en warm maken voor een verbetering van de veiligheid op de werkvloer, maar ook omdat wij met hen kunnen ‘sparren’. De groepen bezoekers zullen kleiner zijn dat tijdens de gewone bezoeken, wat ons de gelegenheid geeft om intenser van gedachten te wisselen en dieper in te gaan op het onderwerp.