The logistics demonstration and experience center

Filip Peeters (Nike): “Flexibiliteit logistieke werknemers vergroten is een noodzaak. En een uitdaging”

5 minuten leestijd
Filip Peeters Nike Logistieke Werknemers

Het European Logistics Campus (ELC) van Nike in Laakdal wordt beschouwd als een paradepaardje van de logistiek in Vlaanderen. Het onderscheidt zich onder meer door een vooruitstrevend personeelsbeleid met focus op diversiteit, inclusie en het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving met doorgroeimogelijkheden. Met personeelsverantwoordelijke Filip Peeters bekijken we hoe het ELC zich aanpast aan de evolutie van de arbeidsmarkt en hoe de logistieke sector jobs toekomstbestendiger kan maken.

Het European Logistics Campus (ELC) van Nike bestaat uit vijf aaneensluitende distributiecentra in Laakdal, Meerhout en Ham met een totale oppervlakte van 465.000 m². Het bedient ruim 40 landen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika met sportkleding en -schoenen. De klanten zijn groothandelaren, de eigen Nike-winkels en de e-commerceklanten.

“In totaal tellen we zo’n 6.000 medewerkers. Zij werken in drie shiften (vroege, late en nacht) die de grootste volumes verwerken en, in het weekend, in twee shiften (van 6 tot 18 uur), voor dringende en tijdskritische bestellingen. Tot zo’n twee jaar geleden hadden we soms moeite om snel genoeg nieuw personeel te vinden. Momenteel zoeken we geen nieuwe vaste medewerkers, tenzij voor knelpuntprofielen. Twee jaar geleden was de arbeidsmarkt immers volledig ‘droog’. Dat hebben wij toen onder meer opgevangen door fors te investeren in automatisering, waardoor we nu meer volumes met evenveel mensen aankunnen”, legt Filip Peeters uit.

Nike automatiseerde voordien al de stockage op kartonbasis, maar nu ligt de klemtoon op de automatisering van de verpakking, die de meest arbeidsintensieve activiteit is. “Eerst voerden we die door voor schoenen en nu ook voor kleding. Door de groeiende ‘dot.com’-bestellingen stijgt onze kost per unit. Een karton met zeven verschillende schoendozen voor één klant vergt relatief weinig werk per unit. E-commerce-bestellingen zijn meer gefragmenteerd en de verpakking ervan is dus arbeidsintensiever. Dankzij de automatisering van die activiteit daalt de logistieke kost per unit sneller”.

Naar meer technisch geschoold personeel overschakelen

Door de automatisering is er een groeiende nood aan meer technisch geschoold personeel. Een uitdaging voor ons bestond er dus in om de eigen mensen ‘future-fit’ te maken en op te leiden”, zegt Peeters nog. “Een tweede grote evolutie is dat we meer naar real-time systemen overschakelen voor de planning. Software organiseert het plannen anders, in die zin dat de orders nu in ‘batches’ van een uur worden aangeboden. De coördinatie van de batches wordt zo belangrijker dan het plannen zelf”, voegt hij toe.

Doorgroeimogelijkheden voorzien

Ondanks de automatisering en een relatieve daling van het personeelstekort op de as Antwerpen/Luik door de afkoeling van de economie, blijft volgens hem het zoeken van logistiek talent een aandachtspunt. “Daarom houden we vast aan het principe dat we al 30 jaar hanteren, met name dat een interimkracht kan doorgroeien naar een tijdelijk contract en dan een vast contract. We hechten dus veel aandacht aan een uitgekiend intern leertraject. Daarbij komt nog dat veel werknemers vaak hongerig zijn naar nieuwe uitdagingen. Door hen kansen te bieden om nieuwe zaken te leren en hun ervaring te verbreden, kunnen we ze variatie in de jobs aanbieden.

Bijvoorbeeld door ze eerst aan de slag te laten gaan in de ‘first mile’ (het binnenbrengen van de goederen), dan in de ‘outbound’ (de volgende schakel in de toeleveringsketen) en dan in de distributie (de route die het eindproduct van het magazijn tot de eindconsument aflegt)”, zegt Peeters nog.

De opleidingen dienen niet alleen voor het doorgroeien binnen de organisatie, maar ook voor de flexibilisering van de taken. Hierdoor kunnen medewerkers ook tijdelijk schuiven naar bijvoorbeeld tijdskritische activiteiten. “In één van de vijf distributiecentra kan het soms drukker zijn dan normaal. Vroeger moesten we deze pieken vaak met uitzendkrachten opvangen. Vandaag hebben we de luxe dat we mensen van het ene distributiecentrum naar het andere kunnen schuiven, doordat we de processen vereenvoudigden en in toenemende mate standaardiseren. De flexibiliteit en inzetbaarheid van onze medewerkers is een competitief voordeel”, benadrukt Peeters.

“Artificiële intelligentie zal de trend naar automatisering van veel taken – zoals de planning – versnellen. Je moet er dus voor zorgen dat je zowel de jobs als de profielen mee laat evolueren”

Medewerkers flexibel inzetten

Volgens hem is een flexibelere inzet van de eigen mensen een trend die voor de hele sector geldt. “Het is natuurlijk niet gemakkelijk om heftruckchauffeurs in te zetten voor ‘order picking’ of verpakking. Toch moeten logistieke bedrijven meer aandacht hechten aan het multifunctioneel maken van hun personeel, en dus aan het opleiden en standaardiseren van de processen binnen de organisatie”.

“Maar ook de werkgevers moeten meer flexibiliteit aan de dag leggen om het werk in de logistiek toekomstbestendig te maken”, zegt Peeters. Ze moeten niet alleen actie ondernemen op gebied van structuren en werkopzet, maar zich ook flexibeler opstellen zodat medewerkers mee kunnen evolueren. Artificiële intelligentie zal de trend naar automatisering van veel taken – zoals de planning – versnellen. “Je moet er dus voor zorgen dat je zowel de jobs als de profielen mee laat evolueren”.

“Automatisering was in het verleden bedoeld om ergonomisch zware taken over te nemen. Die slag is nu voorbij. Vandaag dient automatisering meer om eenvoudige en minder aantrekkelijke taken over te nemen, zodat de taken met meer toegevoegde waarde aan medewerkers toevertrouwd kunnen worden. Het is belangrijk om medewerkers bij dit proces te betrekken en ervoor te zorgen dat hun job boeiend blijft”, zegt hij.

“Waarom komen mensen werken? De drie belangrijkste redenen, zo hebben studies uitgemaakt, zijn: voor het geld, voor de sociale contactmogelijkheden en om een positieve bijdrage te leveren waarbij ze een verschil kunnen maken. Het is dus als werkgever belangrijk dat medewerkers een teamgevoel kunnen combineren met zinvol en afwisselend werk”.

Denkkaders laten evolueren

Om dit te bewerkstelligen moeten de denkkaders wijzigen. De logistieke sector is doorgaans vrij conservatief. De uitdaging is dus niet alleen om medewerkers mee te krijgen, maar ook dat de sector zelf evolueert. “Vandaag definieert de jobinhoud tot welke categorie iemand hoort en volgens welke barema’s hij of zij wordt verloond. De vraag is dus of dit systeem toekomstbestendig is als men het werk flexibeler en met meer variatie wil organiseren. Het zal geen gemakkelijke oefening zijn, maar binnen de sector moeten we er alvast over durven nadenken met de sociale partners”, stelt Peeters.

Deze oefening is des te belangrijker omdat de personeelsschaarste structureel is en de inzet van innovatie en automatisering zal toenemen. “Technologie evolueert snel en wordt steeds goedkoper. We moeten er als sector dus voor zorgen dat ook de denkkaders en de menselijke factoren mee evolueren”, benadrukt hij tot slot.

The Future of Work

Van 11 maart tot en met 26 juni organiseert LogiVille de Thematours rond ‘The Future of Work’, waar je een vooruitblik krijgt op hoe werk verandert en welke rol technologie, duurzaamheid en nieuwe manieren van samenwerken daarin spelen.
Dit thema geeft inzicht in de uitdagingen en kansen voor bedrijven en professionals in de sector logistiek en supply chain.

Lees meer en boek nu ook jouw tour!

Supporting partner

Wil je meer te weten komen over deze Supporting Partner? Ontdek alles over Nike via deze link.